Vakantie 2023, dag 3, Aguilas-Baza   1 comment


Zondag 29 oktober 2023, door Cokky.

De ober kijkt me verontwaardigd aan als ik een schaal aanwijs en vraag om “calamares”: dat is “pulpo”! Weet ik veel, pulpo, sepia, calamares, voor mij is het allemaal inktvis en ik heb me nooit verdiept in de verschillen. Hij schept wat in een schaaltje, tapt nog een biertje voor me en we gaan lekker op het strand zitten. Bijna alle tafels zijn bezet, de zon is net onder, het koelt lekker af.

Na een extra lange nachtrust (de wintertijd gaat in) in het brede bed ontbijten we buiten met uitzicht op zee. Dit hotel bevalt ons uitstekend, en het is hier heerlijk stil in deze tijd van het jaar.

In Almendricos begint een Via Verde, over een voormalige spoorlijn, van 6,6 kilometer, die aansluit op een andere Via Verde, van een kilometer of 14 naar Huercal-Overa. Het is schitterend weer om te fietsen, tussen de sla en de koolplanten (en spruitjes), en de sinaasappelbomen. Het landschap is droog maar de grond is vruchtbaar, grondwater wordt opgepompt om te irrigeren. Het eerste deel van de route is beter onderhouden dan het tweede stuk, we moeten zelfs twee keer afstappen. De gebruikelijke fietsruzie (Edwin: “Ik Wil Dat Je Vlak Achter Me Fietst, Alsof Je Vastgeplakt Zit Aan Mijn Achterwiel”. Cokky: “Nee Dat Doe Ik Niet”) hebben we gisteren al gehad en op Via Verdes zijn geen auto’s dus dat is erg fijn.

In het voormalige station van Huercal-Overa is nu een restaurantje gevestigd, na ruim een uur fietsen komen we daar precies op lunchtijd aan.

We hebben iets te vaak gezegd dat onze planning fantastisch is vandaag: op de terugweg krijgt Edwin een lekke achterband. Er zitten wel drie duiveltjes in. Bij nadere inspectie zitten er ook een paar in zijn voorband maar daar zit latex in, weliswaar jaren oud maar het werkt nog een beetje. Nieuwe achterband erin gelegd, voorband opgepompt, en dan is het een kwestie van zo hard mogelijk fietsen totdat de voorband weer bijna leeg is, oppompen, en herhalen. Na een keer of zeven stoppen en oppompen zijn we bij de auto.

Na een dik uur rijden komen we aan in Baza, waar we voor twee nachten een kamer in een hostal geboekt hebben om een stuk van een andere Via Verde te rijden. Baza heeft 20.00 inwoners, een supermarkt tegenover het hostal en, op dit moment het belangrijkste : een fietsenmaker.

Geplaatst29 oktober 2023 doorEdwin inGeen categorie

Een Reactie op “Vakantie 2023, dag 3, Aguilas-Baza

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Mooi daar, genieten hoor en spannend met de band. Weer een fijne dag,

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.