Het feest van de Divina Pastora in Barx   2 comments


Zondag 20 augustus 2017 (door Cokky).

Lang geleden is Barx herbevolkt met een paar families uit Xaló, vandaar dat er een sterke band bestaat tussen deze twee dorpen die op ruim een uur rijden van elkaar liggen. De burgemeester van Barx komt naar Xaló tijdens de feesten en nu was het de beurt aan het gemeentebestuur van Xaló om de feesten van Barx met een bezoek te vereren, en ik mag mee. We lopen de processie ter ere van San Miquel en de Divina Aurora, de Maagd die herderin is. Het valt me wel op dat de dragers van de herderin met véél mannen zijn die er goed getraind uitzien, en er was me wel iets verteld over vuurwerk, maar ik was niet voorbereid op de bijzondere tradities van Barx. Tijdens de processie wordt er regelmatig gestopt, en wordt er mooi siervuurwerk afgestoken. Met de muziek achter me en het vuurwerk vóór me, geniet ik van de sfeer. Als we weer bijna bij de kerk zijn, voeren de sterke mannen een soort dans uit en tillen de Maagd boven hun hoofden. Echt indrukwekkend, maar het beste komt nog, verzekert de burgemeester me. Het beeld wordt op de grond gezet, er wordt een stukje plein afgezet. Of ik ook vuurwerk wil afsteken? Nou nee, ik maak liever foto´s.  Dan steken de dragers de eerste “cohetes” af en daarna doet het hele dorp mee, zeker een kwartier lang is de Maagd het middelpunt van het vuurwerk. Mannen uit Barx die vochten in de koloniale oorlogen om Cuba of de Filipijnen en veilig terugkeerden in hun dorp, deden dit om te Maagd te eren, legt Nardo me uit. De Maagd wordt weer naar de kerk gebracht, vrouwen zingen haar toe en na afloop worden de rozen uit het bloemstuk uitgedeeld. Dan lopen we naar de andere kant van het dorp om het grote vuurwerk te zien, en weer terug naar het plein waar we tegen middernacht plaats nemen aan de lange tafels voor het diner. Een uurtje later begint het orkest te spelen en tegen half vier zijn we weer terug in Xaló, een schitterende ervaring rijker.

Posted 20 augustus 2017 by Edwin in Geen categorie

2 responses to “Het feest van de Divina Pastora in Barx

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi verhaal Cokky. En zeker lekker uitgeslapen en dan klaar voor Cavall Verde.

  2. Heerlijk om je verhalen te lezen, Cokky.

Geef een reactie

