Spanje vroeger   10 comments


muildieren

1989

Alweer 25 jaar geleden.

Meseta, juni 1992.

Prachtig, twee dieren en een mens die het land bewerken. De stilte, het in het uitgestrekte landschap. Duizenden jaren ging het op die manier. Ik wist dat het zou verdwijnen en ik was in 1992 eigenlijk verrast dat er nog muildieren werden gebruikt. Het was waarschijnlijk mijn laatste kans om ooit eens het ploegen te ervaren op de ouderwetse manier.
Gebogen achter de enkele ploegschaar, de romantiek, het werken met de dieren. Dat wil ik ook. Spanjaarden zijn vriendelijk, zelfs met mijn paar woorden Spaans van toen begreep de boer dat ik de ploeg ook eens wilde hanteren. “Zo moet je de ploeg vasthouden. Nee, nu ga je niet diep genoeg. Nee, wel recht ploegen.” Het viel niet mee, om er iets moois van te maken. Net toen het een beetje ging raakte de ploeg een grote steen, dat voel je, de ploeg blijft niet netjes recht meer en ook de muildieren krijgen een flinke dreun te verwerken. Natuurlijk pak je dan de steen op en leg hem op een muurtje, daar hebben ze volgende keer geen last meer van. Gelijk werd mij het ontstaan van de vele muurtjes duidelijk. Verderop werkte een boer met een tractor, snel, zonder last van stenen en de vele vliegen die op de dieren afkomen. De keuze is niet moeilijk maar toch had ik bijna een ezeltje gekocht.

ploegen-vroeger
Zo mooi om te zien. Ploegen zoals 2000 jaar geleden.

oud-en-nieuw
Maar met de trekker kost het minder moeite en gaat het sneller.

ploegen-ezels

ploegles
En dan mag ik zelf ploegen.

 

 

Posted 3 maart 2017 by Edwin in Geen categorie

10 responses to “Spanje vroeger

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alweer 25 jaar geleden het geeft zo’n rustig beeld in dat wijde landschap . Zou er in Spanje nog een plek te vinden zijn waar het nog zo gaat ?
    Riet XXXXX

    Henk en Riet Huge
  2. Edwin, wij gaan eind mei het huis huren van Alexander Nouwen (jou wel bekend). voor drie weken. Zou het mogelijk zijn via jou een racefiets te huren bij een fietsverhuurder in Xalo?

    Janneke Kemker
    • Dat is geen enkel probleem hoor. Het hoeft niet via mij maar je kunt direct bij Xabia bikes in Xalo regelen. Ik heb wel een fiets te leen. Het is een 60 cm frame. Trek madone 1500.

  3. Super leuke foto’s hoor! Gelukkig dat je toen geen ezeltje hebt gekocht. Dan hadden de katten lang niet zo veel aandacht gekregen.

    Derk & Margreet
  4. Dank Edwin, Het is een bijzonder aardig aanbod dat we een fiets kunnen lenen. De frame maat is helaas niet goed vrees ik. We weten waar Xabia bikes zit, dan gaan we het direct regelen. Is Engels geen probleem ?

    Janneke Kemker
    • Volgens mij spreken ze wel wat Engels. Ik heb het nooit getest 🙂 Als je een huurfiets bestelt halen ze die meestal uit Xabia en heb je hem de volgende dag. Dan stellen ze hem voor je af en zetten de goede pedalen erop.

  5. Dag Edwin, leuke foto’s hoor!! Haha… dat hadden die muildieren nog eerder meegemaakt denk; kale beentje achter de ploeg?? Staat me bij dat jij het eens over een plek bovenop de Col de Rates hebt gehad waar je je bidons kunt vullen met bronwater. Leuk; kan dat nog steeds? Waar is dat precies? Zijn er meer van die plekken rondom de Jalon? Kunnen de Hollandse ingewanden dat water probleemloos verwerken of toch maar beter ergens fles water zien aan te schaffen? Dank alvast voor de info, groet Jeroen.

    Jeroen Kaldenbach
    • Met de fietsclub gebruiken we ook altijd water uit de bronnen. Dat is prima drinkwater. Sommigen zijn wel een beetje verborgen. Die van Coll de Rates ligt halverwege de top. In een scherpe bocht rechtdoor een beton weggetje in (zo’n 500 meter het weggetje volgen) Het beste drinkwater uit de omgeving.
      Groeten uit Vall de Pop!

Geef een reactie

