Plantdag in de rivier   2 comments


imgl9195-001

Zondag 26 februari 2017.

Een deel van de rivier is grondig schoongemaakt. Met machines is het riet, met wortels en al, verwijderd. Want dat riet is een soort dat hier niet thuishoort en andere planten verdringt. Het inheemse riet wortelt anders en is buigzamer. Als het meegevoerd wordt na hevige regenval, vormt het niet zo´n vaste mat tegen de bruggen aan en veroorzaakt dus minder problemen. Nu is het de goede tijd voor het herplanten van het inheemse riet en andere planten die in de rivier thuishoren. De gemeente organiseert dat samen met de Stichting Fundación Limne, die werkt met vrijwilligers. De animo om vandaag te planten was niet zo groot vanuit het dorp, er is Carnaval in Pego dus de jongeren hebben een kater van het feest van gisteravond. De kinderen in het dorp hebben vandaag carnavalsoptocht, dus de ouders hebben ook wel wat anders te doen. Blijft een man of acht over, waaronder de burgemeester, die fanatiek de hak hanteert, Lore en wij. Onze auto wordt volgeladen met planten en we krijgen instructies over wat we op welke plek moeten poten. Het valt niet mee om een plantgat te maken langs de rivier, met al die stenen. Gelukkig heeft Maria een bus vol Scouts meegebracht, ze hebben in de sporthal overnacht en komen ons vandaag helpen.

Lore en Cokky krijgen hulp van Toni van het tuincentrum, hij is sterk en is duidelijk gewend om plantgaten te maken in rotsige grond. Hij legt uit hoe ze het riet, de oleanders, de tamarisk en de wilgen moeten planten. Met zijn hulp schiet het lekker op. In de pauze  fungeert onze auto als buffet. De scouts zijn gewend om afval op te ruimen als vrijwilligerswerk en ze kunnen het niet laten: alles wat ze zien liggen wordt opgeraapt, en keurig gescheiden in plastic vuilniszakken gedaan. Het is ongelooflijk, ze bukken voor de de kleinste stukjes plastic. Ze maken lol, en tegelijkertijd wordt er een hoop werk verzet. Verbaasd kijk ik het aan, ik ben zo gewend dat er veel zwerfvuil is dat ik vergeten was dat dit soort mensen ook bestaat. Dit is echt fantastisch, de jeugd heeft de toekomst.

Posted 26 februari 2017 by Edwin in Geen categorie

2 responses to “Plantdag in de rivier

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat goed! Erg vaak en veel te vaak zie ik Spanjaarden hun afval zomaar op straat of naast de afvalcontainers dumpen. Erger nog: in de natuur! Maar daarin verschillen ze helaas niet van ons, Nederlanders. Maar wat we in Nederland, maar óók hier zien is, dat er ook veel mensen zijn die zich om de natuur bekommeren. Deze plantactie ks er een voorbeeld van. Soms zie ik ook particulieren (al dan niet in groepsverband) de rommel van de vervuilers opruimen. Voor hen neem ik mijn petje af. Zelf zal ik de natuur nooit en te nimmer vervuilen, maar een goede vriend van me gaat nóg verder en gaat vaak met een plastic zak op stap, om afval in de natuur te verzamelen en op de juiste wijze af te voeren. Goed hoor! En waar het schoon is, wordt minder gedumpt.

    • Ik wilde een mijn Fanta blikje in een vuilniszak doen maar werd er op gewezen dat het in de andere moest voor recycling. Ook het verzamelde zwerfvuil scheiden ze. Echt geweldig op hun vrije zaterdag.

Geef een reactie

