Reuzenorchis (Barlia Robertiana)   9 comments


Barlia-robertiana_2

Woensdag 8 februari 2017.

De reuzenorchis bloeit. Moeilijk is hij niet te herkennen want het is een enorme orchidee en kan wel 80 centimeter hoog worden. Bij de eerste planten die we vinden duurt het nog een dag of drie en alle bloemen zijn open. De plant is ooit ontdekt door 2 Franse biologen: Jean Baptiste Barla en Gaspard Nicolas Robert. Tja, dan heet je dus Barlia Robertiana. Het is één van de grootste Europese orchideeën, en tevens één van de vroegstbloeiende. De reuzenorchis komt voor in het Middellandse Zeegebied van Portugal tot Anatolië, in Marokko en in Corsica, en langs de Atlantische kust tot noord-Spanje. In Frankrijk is hij zuidelijk ook te vinden. De planten die hier nu in de buurt bloeien zijn helaas geen meter hoog maar de grootste zijn ongeveer 40 cm en bloeien al volledig. Ook erg mooi.

edwin-barliaBarlia-robertiana

Posted 8 februari 2017 by Edwin in Geen categorie

9 responses to “Reuzenorchis (Barlia Robertiana)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi . Een Nederlandse niet-kenner zal op het eerste moment denken : een hyacint . Fijne dag . RenR

    rijk en ria van Eck
  2. Ik laat ze nu maar staan. Toen er nog geen bloem uitkwam, heb ik altijd gedacht dat het onkruid was. Wij hebben er wel honderden in de tuin. Dus dat wordt naast de amandelbloesem een fleurig gezicht.

  3. Ja… ik heb er vier in mijn amandelboomgaard staan. Ze staan nu nog in de knop. Ik tip je wel als ze te bewonderen zijn…

  4. Hoi Edwin,
    ik zou deze orchideeën dolgraag willen fotograferen, kun je mij aangeven waar dat zou kunnen, of kunnen we wat afspreken…?
    Gr
    Joost

    • Hallo Joost,

      Deze week komen vrienden hier logeren en heb ik geen tijd en de week daarop rijd ik de volgauto voor het Franse Cap Velo. Hierbij het kaartje met de vindplaats bij Lliber.

  5. Edwin bedankt voor je zeer duidelijke beschrijving van de vindplaats. We hebben het gevonden. Volgende week plaats ik een blog met de foto’s. Momenteel staan de eerste foto’s op zoom (http://zoom.nl/foto/natuur/reuzenorchis-barlia-robertiana.2777761.html)
    Groetjes
    Joost

Geef een reactie

