Muizen   2 comments


Gisteren was er in Planet Earth een vos te zien die op muizen aan het jagen was. Voor Poppy ook geen enkel probleem. Hier een blogje van 2008.

poppy

Dinsdag 26 februari 2008.

“muizenHet is geen, “mond op mond reclame.”, maar mond tot mond reclame.” Natuurlijk heeft mijn in Nederland werkende vriend gelijk, hij is journalist en als redacteur verbetert hij de hele dag stukjes van anderen. Toch had hij nog nooit van het werkwoord muizen” gehoord. Dat weet ik dan weer wel want als ex-boswachter zie ik de typische jaaghouding van vossen zo voor mij. Als een collega boswachter tegen mij zegt dat hij gisteren nog twee vossen heeft gezien die samen aan het muizen waren, dan weet ik precies wat hij heeft gezien. Poppy maakt exact deze vosachtige bewegingen en het lukt haar regelmatig een muis te vangen. Eerst staat ze doodstil te luisteren, haar kop houdt ze een beetje scheef. Een hond kan de richting waaruit een geluid komt met een afwijking van 2% bepalen (bij de mens meer dan 15%). Dan maakt ze de bekende sprong om de muis te vangen.
Raak, ze heeft er weer één uit het hoge gras opgevist, nou ja, opgemuisd. Die ze dan in één hap naar binnen schrokt. Slokje water uit een modderigere plas erbij, mmmm… lekker. Soms worden er meer dan 40 muizen in een vossenmaag aangetroffen. Zo gek maakt Poppy het niet, het blijft deze ochtend bij één vette muis.
Nou ja Dick, trek het je niet aan, als rechtgeaarde Katwijker herken jij weer natuurlijk direct iemand die aan het “vissen” is.

(En speciaal voor Irene die mij regelmatig betrapt op een
verkeerde d of t, het is: ik muisde en ik heb gemuisd.)

Posted 30 januari 2017 by Edwin in Geen categorie

2 responses to “Muizen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hij doet idd precies hetzelfde als die vos gisteren op tv. Dat was een mooie docu zeg.
    Knap van Poppy hoor

    • Het is ongelofelijk hoe scherp een hond kan horen. Ze luistert waar de muis zit en dan duikt ze er boven op. De laatste jaren met weinig succes, ze is nu ook bijna 11 jaar. Dat scheelt.

Geef een reactie

