Tien jaar weblog   30 comments


Zondag 22 januari 2017.

Precies 10 jaar geleden op 22 januari 2007 begonnen we ons weblog Wonen in Spanje en het werd een groot succes. In tien jaar tijd werden er 1.840.000 pagina’s bekeken. Nee, ik ga niet het einde aankondigen van Wonen in Spanje, daarvoor vinden we af en toe bloggen nog te leuk.

Er is heel veranderd in de afgelopen 10 jaar vooral op het gebied van de social media. In 2007 bestond Facebook of Twitter nog niet. Je moest zelf een website beginnen en daarbij hoorde een weblog. Na 10 jaar en bijna 5000 stukjes ben ik een stuk minder fanatiek geworden. Face Book werkt een stuk gemakkelijker en is leidinggevend geworden. Zet ik geen link op Face Book dan wordt het blog veel minder bezocht. Ook verbaas ik mij minder over Spanje dan 10 jaar geleden. Ik ben aan Spanje en de Spanjaarden gewend geraakt, het is normaal geworden dus schrijf ik er ook niet meer over. Maar ik zou heel gemakkelijk af en toe een stukje kunnen herhalen want eigenlijk heb ik over alles al wel een keer wat geschreven en het is nog vaak actueel. Dus hierbij een blogje van 7 jaar geleden.

Illusie

Coll_de_Rates_uitzicht

Woensdag 15 september 2010.

Soms maak ik mij een beetje zorgen over dit weblog. Is het niet te positief, zijn de foto´niet te mooi? Trekken we argeloze mensen over de streep om hier te komen wonen? Wij zijn optimistisch ingesteld, hebben veel gereisd, zijn niet bang, kerngezond, hebben geen financiële problemen, geen kinderen, heel weinig familie in Nederland en komen van het platteland. We hebben zelfs in Nederland nog nooit buren gehad. Deze week komt er weer een vers Hollands stel in de vallei wonen, en volgende maand weer een koppel. Met lichte verbazing zien we de mensen komen, hun dromen achterna, op zoek naar een zonnig leven zonder stress. Rechtstreeks uit de Randstad, zonder enige kennis van de Spaanse taal, vestigen ze zich in Spanje in de “campo”, het platteland. In een urbanisatie, of ergens ver van de bewoonde wereld, boven op een berg, kopen ze het huis van hun dromen en verbranden al hun Hollandse schepen achter zich. De eerste tijd hebben ze het druk: verbouwen, verhuizen, alle neefjes en nichtjes komen logeren en de omgeving wordt verkend. Maar daarna, als alles af is en de familieleden weer eens naar een ander land reizen, hoe gaan ze dan hun dagen vullen? Aan het zwembad liggen met een wijntje is leuk in de vakantie maar als fulltime bezigheid lijkt het op ledigheid. We hebben mensen weer zien vertrekken: heimwee, de kleinkinderen, verveling, gezondheidsproblemen, echtscheiding, het valt ze toch tegen hier en geven de schuld aan Spanje. Het huis achter ons is in tien jaar tijd vier keer van eigenaar veranderd en staat nu weer te koop. Als wij nu naar Spanje zouden verhuizen, zouden we eerst iets huren. Dat is de beste manier om een streek te leren kennen en om een goede keuze te maken bij de aankoop van een huis. De periode van het dromen en zoeken is achteraf meestal de leukste periode, daarna blijkt vaak dat een mopperkont een mopperkont blijft, ook al schijnt de zon.

Posted 22 januari 2017 by Edwin in Geen categorie

30 responses to “Tien jaar weblog

Subscribe to comments with RSS.

  1. Welgemeende felicitaties voor de tiende verjaardag !

  2. Hallo Edwin en Cokky, ik lees jullie blogs graag en kom zo meer over de vallei te weten. Tja idd meestal de blogs op FB maar daarom niet minder leuk. Vooral doorgaan.

  3. Het gaat goed Edwin met het water. De blog van 7 jaar terug is inderdaad nog steeds aktueel maar ondanks dat is er wel veel meer bebouwing gekomen. Door het werk van de VVV is vooral in de weekends Xalo ook veel drukker dat noemen ze de vooruitgang. Zelf ben ik meer van de rust en welzijn boven welvaart. Maar daar zijn veel mensen het niet mee eens..
    😘 Riet. XXXXX

    Henk en Riet Huge
    • Het is inderdaad veel drukker geworden. Ik schat dat er in de afgelopen 20 jaar zo’n 1500 huizen bij zijn gebouwd. Toch is het nog een mooie vallei gebleven en gelukkig ook heel groen dankzij een enorme plons water. Ook vandaag gaan we alweer richting de 100 mm!
      Liefs terug en een dikke knuffel! 😘

  4. Duidelijker en eerlijker kan niet ….. Om goed over na te denken . Groeten .

    rijk en ria van Eck
  5. Tja Edwin, ik heb het hier al vaker gezegd. Ik ben erg gehecht aan je blog.
    Temeer omdat het een goed, mooi en leerzaam blog is. En zoals eerder ook al gememoreerd, ik heb en wil geen Facebook.
    Oude stukjes kunnen we al langer terug lezen in de geschiedenis van het blog, dat maakt het soms zo leerzaam.
    Dus ik hoop dat je dat je het nog lang in de lucht houd, en veel succes daarbij.

    Grt. William.

    William v.d Bliek
  6. Hola Edwin en Cokky, proficiat met die tiende verjaardag! Af en toe een stukje is prima hoor, het blijft ‘bastante’ boeiend. Enorme appreciatie voor de foto’s, en wanneer we niet in Pego zijn verzachten deze het gemis aan de o zo prachtige streek. Mvg Erik.

  7. Gefeliciteerd met het 10-jarige bestaan van jullie weblog. Wij hebben er steeds van genoten en vinden het hartstikke knap dat jullie het zo goed bijhouden. Maar ook omdat de geschreven stukken erg leuk, humoristisch en informatief zijn met daarbij die waanzinnig mooie foto’s!
    Heel erg bedankt!

    Margreet & Derk
  8. Dank voor deze 10 jaar. Mede door jullie blog hebben wij een aantal jaren geleden een weekje doorgebracht in jullie vallei. Wat een mooi stukje Spanje! Hopelijk gaan jullie nog 10 jaar door met de blog en de prachtige foto’s. Dank!

  9. dank jullie wel voor alle foto”s, blogjes en fb stukjes. Mede daardoor hebben we vorig jaar in februari een week doorgebracht in Xalo en omgeving. Op de dronefilm van 18 januari op het blog van Cokky geprobeerd te ontdekken waar jullie prachtige huis is, maar het niet kunnen traceren. Ga aub nog heel lang door met bloggen, Vooral in deze maanden kan ik er erg van genieten, lees terug en maak plannen waar wij ook nog graag eens willen rondstruinen.Veel groeten, Willy

  10. Spanje beleven zonder jullie blog zou toch wat anders zijn…Hier kijken wij uit naar jullie doen en laten in de prachtige vallei.

    Het geeft ons ook zo’n goed gevoel te kunnen lezen wat er allemaal te doen is in jullie omgeving. Daar komt Spanje ( als land ) nog wat te kort…maar dat vullen jullie met het blog dan toch weer aardig op. Ook de foto’s van jullie allebei zijn Super ! de één met soms wat andere kijk als de andere op bepaalde evenementen.

    Hopelijk komt er binnenkort weer eens zo’n mooie georganiseerde wandeling, ( zoals de riu rau ), Edwin…deze was TOP !
    Wij hopen nog lang te kunnen genieten van jullie blog !
    dank u wel !

    • In totaal zijn er 230 mensen rondgeleid langs de Riu Raus. Het was heel erg leuk om te doen! Wat fijn dat jullie zo genoten hebben. Jullie ook bedankt voor de reactie.

  11. Hoi Edwin en Cokky, ik geniet al tijden van jullie weblog. Door jullie mooie, meteorologische en en educatieve stukjes blijven wij op de hoogte van wat er in de vallei gaande is als wij in Nederland zijn. Telkens raadpleeg ik het blog om even te kijken hoe de situatie is en wat voor leuks jullie weer beleefd hebben. Heel leuk om te lezen hoe mooi jullie geintegreerd zijn in de Spaanse communitie. Al veel mooie plekjes hebben wij dankzij jullie blog ontdekt. Wij doen niet aan facebook dus hopen dat het blog nog lange tijd gevuld mag zijn met jullie wetenswaardigheden en bezigheden. Groeten, Marion.

    Marion van Gerwen
  12. Gefeliciteerd! En wat een kwaliteit blijven jullie bieden, dank jullie wel!
    Ik realiseer me dat ik dus al 7 jaar volgster ben, sinds onze zoektocht naar een finca in Baix Ebre.
    Ik geniet enorm van jullie blogs, leer nog steeds veel, en de foto’ s helpen vaak de periode in NL goed door te komen, verlangend naar mijn volgende verblijf in Spanje. Nu we daar goed gesetteld zijn, maken we soms ook auto- en wandelreizen in ons Spaanse “achterland”. Geinspireerd door jullie reizen zoeken we zo naar nieuwe bestemmingen. Misschien in mei de Extremadura!
    Net als William ben ik niet van de social media, dus ik ben blij met jullie blogs!

  13. Het is allemaal al gezegd, het blog is zo waardevol. Brengt de omgeving van ons Spaanse huis weer even naar Nederland. En dat Cokky en jij toch steeds weer berichtjes posten, al 10 jaar lang, is echt bijzonder. Dus ook van mij en Michiel superbedankt en ga vooral door 😄👍

  14. Ook uit de oude doos: vooral doorgaan!

Geef een reactie

