Plassen   4 comments


Rode-rozen

3 juni 2016.

Pa-en-ikIn het diepst van mijn slaap roept mijn vader mij. Weer met zo’n jammerklacht. Het is 4.45 uur. Zijn kussen is hij kwijt geraakt. Slaapdronken ga ik aan de kant van mijn moeder liggen en schuif het kussen onder zijn hoofd. Dan pakt hij mijn hand vast maar niet heel stevig zoals een paar nachten geleden. Ik zeg, “Rustig, denk maar aan mooie dingen, haal diep adem en denk aan een blauwe hemel en rode rozen, aan lelietjes van dalen die zo lekker ruiken”, zo ontspan ik mijzelf ook altijd. Na een paar minuten zegt hij, “Ik moet plassen, ik ben bang dat ik in mijn broek plas.” “Nee joh, dat doe je niet, ga nu maar slapen”. “Mijn fles zit vol (daar plast hij ’s nachts in) er staat nog een lege fles in het nachtkastje”.” Nee joh, niemand plast die fles vol, zelfs niet de grootste zeikerd, lekker slapen nou. Ik blijf wel bij je”. “Maar ik moet plassen en de fles zit vol.” Dus ga ik uit bed en kijk aan zijn kant van het bed, langzaam begin ik wakker te worden, heel de fles is echt vol! Onbegrijpelijk, dat kan niet, totdat ik besef dat de thuiszorg de fles niet heeft geleegd, dus ’s ochtend niet en ’s avonds is het ze ook niet opgevallen. Ik maak de fles leeg en hij kan plassen. We kruipen samen weer in bed en gniffelen wat na. “Die hele dikke is het vergeten, niet die hele jonge knappe”, zeg ik tegen hem. “Ja die dikke vroeg je naam en riep je omdat ze mijn onderbroek niet aankreeg” (ze kon niet tussen het bed en mijn vader) Weet je pa, dan vragen we alleen maar om slanke, heel jonge verpleegsters met blauwe ogen om samen met jou te douchen. Mijn vader lacht, “In het ziekenhuis, daar was toch een knappe verpleegster met hele blauwe ogen, net als jullie kat Lulu…” Zo liggen we nog een tijd te kletsen. “Nou, ik ga weer naar mijn eigen bed om proberen te slapen maar ik ben klaarwakker”, zeg ik. En dan zegt mijn vader met humor in zijn stem. “Dan denk je maar een blauwe hemel en rode rozen”.

Posted 14 augustus 2016 by Edwin in Geen categorie

4 responses to “Plassen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fijn dat je bij ze kon zijn…

    trix van der Wiel

Geef een reactie

