Rozijnen en Riu Raus.   13 comments


IMG_2067a-001

Vrijdag 5 februari 2016.

Wanneer werden de Moren ook al weer verdreven hier? Wat is het verschil tussen krenten en rozijnen? Waar komt de naam Riurau vandaan? Voor mijn eerste rondleiding heb ik mijn huiswerk moeten maken, want ik moet toch ook de vragen kunnen beantwoorden. Niet alleen over de Riuraus en de rozijnen, maar over alles wat we onderweg tegenkomen.

Wat veel deelnemers! Vandaag 25, maandag 20 en dinsdag 50 mensen. We verzamelen bij de Tourist Info, bezoeken het museum, wandelen langs de oude waterputten, monumentale bomen en een kalkoven, bezoeken een riu rau, bekijken de basse dels arcs en lunchen lang op het terras van restaurante Riu Rau. Daarna nog even langs de bodega om wijn te kopen en dan gaat iedereen tevreden weer naar huis. En o ja, de Moren werden verdreven in 1609, krenten kunnen van een krentenboompje zijn of zijn ook gedroogde druiven, maar van een veel kleiner druivenras dat voornamelijk in Griekenland voorkomt en vernoemd is naar de stad Korinthe.

Dat ik na mijn werk bij Staatsbosbeheer nog voordeel zou hebben van mijn motorzaagkennis had ik al wel bedacht maar wat leuk om nu ook weer rondleidingen te houden. En natuurlijk kan ik het niet laten om te vertellen over de smitse van een specht, de verborgen knoppen van de plataan en om de mensen een bloemetje te laten proeven van het komkommerkruid. Nu alleen nog mijn groene boswachtersuniform aan en ik ben weer aan het werk.

Posted 5 februari 2016 by Edwin in Geen categorie

13 responses to “Rozijnen en Riu Raus.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deze rondleiding was geweldig ! Een dikke proficiat voor het puike huiswerk !

    Myriam Hautekiet
  2. Ook onze dank, Edwin en Cokky! We hadden een superleuke dag. Niet alleen zeer informatief maar hebben we je als een superleuke enthousiaste gids ervaren die ook nog eens ├ęcht wat te vertellen had, ondersteund door je aardige echtgenote. Nogmaals dank!

    Ed en Egidia Hempenius
  3. Leuk stukje Edwin en wat een opkomst. Goed man!

  4. Wij hebben bijzonder genoten vandaag en het tapas menu van ingredi├źnten en wijn uit de regio waren een aangename verrassing ! Nogmaals dank !

  5. Ook Marianne en ik hebben jullie rondleiding met veel plezier gevolgd. We kijken in het vervolg met andere ogen naar de Xalo vallij en alles wat daaromheen staat. Hartelijk bedankt en we hopen tot een volgende keer.

    Martin Florusse
  6. Ook wiij hebben enorm genoten, wat zouden we graag een vervolg hierop meemaken Edwin, de foto’s zijn mooi Cokkiy, de tappa’s de wijn, net als het weer prima, alles goed geregeld!!
    Veel dank, Henk en Elly.

  7. Hoi Edwin & Cokky. Het was een fantastische rondleiding, bedankt man!! Veel gezien en geleerd!!
    Kees & Manuela

Geef een reactie

