Rozijnen en Riu Raus   60 comments


Xalo-ErmitaXalo-Ruta-Riuraus
Maandag 25 januari 2016

De eerste appeltaart die we in Spanje bakten, draaide uit op een teleurstelling. Ja, er zaten wel goudreinetten in, dat was het probleem niet. Het probleem kwam uit een onverwachte hoek: de rozijnen. Deze streek stond 200 jaar lang bekend om de goede kwaliteit van de rozijnen die naar veel landen geëxporteerd werden, dus kochten we een doosje rozijnen bij de bodega. Bij de eerste hap taart werd het meteen duidelijk: de druiven waar de rozijnen van gemaakt worden zijn niet pitloos, iedere rozijn bevat pitten dus het was een heel gepeuter.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder: we weten heel wat meer over de omgeving en de rozijnen die we kopen voor de appeltaart zijn pitloos.

Toni
Toni vertelt.

Voor de organisatie Ruta de Riu Raus heb ik een wandelroute gemaakt rond ons wijndorp Xaló. Er worden wandelingen uitgezet in ieder dorp waar vroeger de druiven tot rozijnen werden verwerkt. De rozijnen brachten werk en welvaart en de Riu raus, de open schuren waarin de druiven ´s nachts bewaard werden, zijn deels bewaard gebleven. En de vorm van de Riu Raus, met de ronde bogen, is terug te vinden in veel nieuwbouw, menig overdekt terras heeft de vorm van een kleine riu rau. Toni, geboren in Xaló, loopt mee: hij weet alles van de historie.

Als je wilt kun je de wandeling al maken door hier de route voor je GPS te downloaden. Wil je de wandeling samen met mij maken? Dat kan op dinsdag 9 februari, om 10.00 uur bij de Tourist info van Xaló. Geef je even op door op dit blog te reageren.
Er komt ook een folder van de wandeling maar dat duurt wat langer.

Rondwandeling XaloSpanje-wandelen
Ter oriëntatie  hier een kaartje met de route en foto´s om een indruk te krijgen.

De wandeling is 6 kilometer lang en heel gemakkelijk. De start is bij de Tourist Info, op de parkeerplaats waar op zaterdag de rastro is.

IMGL3530_001-001IMGL3545-002

We beginnen op de “Tossalet”, de heuvel achter de supermarkt, langs de kruisweg de heuvel op. “Kijk, hiervandaan zie je een heel mooi gerestaureerde Riu Rau”, zegt Toni. In particulier bezit, zoals alle riu raus, dus we kunnen er niet in. Vanaf het uitzichtpunt op Tossalet kijken we op het dorp.

IMGL3535_001-001

Over het kapelletje heen zien we Lliber liggen. De wijnboeren verbranden het snoeihout.

Riu-Rau-Bot

Achter deze Riu Rau ontdekken we schuine muurtjes.”Dit is heel bijzonder: hier werden de druiven schuin op rietmatten neergelegd en puur natuur door de zon gedroogd, zelfs ´s nachts werden ze niet binnen gehaald. Dit werd maar op weinig plekken toegepast en deze muurtjes zijn redelijk goed bewaard gebleven, echt uniek.”, vertelt Toni. De meeste druiven werden eerst behandeld, via een proces dat de “escalda” wordt genoemd, dan duurt het droogproces maar 6 dagen in plaats van de 30 dagen die er nodig zijn als er geen enkele behandeling plaatsvindt.

Oud-huis-Xalo
Het enige statige huis net buiten het dorp. Gebouwd met geld dat verdiend is met de handel in rozijnen. Het staat nu al jaren leeg.

Schietgaten-XaloKerk-Xalo

Een versterkt huis waarin de schietgaten opvallend zijn.

Kalkoven-XaloPaard-Xalo

Hier ben ik al honderd keer langsgefietst, de Bernia op, en ik heb nooit wat bijzonders gezien. Toni wijst me op de stenen muur en ja, nu zie ik het: een ronde opening die dichtgemaakt is. Hier was een kalkoven, legt hij me uit, zachte kalksteen werd verwerkt tot bouwmateriaal en kalk om de muren mee te bestrijken. Hij denkt dat er misschien ook wel aardewerk gebakken is, dat moeten ze nog onderzoeken.

SlangekruidAmapola

Ik word er altijd een beetje verdrietig van als ik zie hoeveel mooie dingen er verloren zijn gegaan, als een mooi riu rau lelijk “opgeknapt” is, of als ik gepraat heb met een boer van 89 jaar die zijn prachtige paard staat te voeren. “Nee, tegenwoordig is het niet rendabel mee om met paarden te werken, met de trekker gaat het veel vlugger”.

Riu-Rau-Xalo_2

De route moet natuurlijk ook langs de Basse dels Arcs voeren, de ruïne van een bassin waarvan de oorsprong en het gebruik niet helemaal duidelijk is.

Bassa-de-la-Sapena

Riu-Rau-XaloKanarie-Europese

Terwijl de Europese kanarie in een Johannesbroodboom zingt krijg ik mooie verhalen te horen over bandieten en rovers, rijke landheren en arme arbeiders, eeuwenoude bomen, Moren en Romeinen, en druiven en rozijnen. Ja, als je er meer van af weet kom je er achter dat er heel wat mooie dingen bewaard gebleven zijn.

Bloesemtochtje-Xalo
De aankomende twee weken is het amandelbloesemtijd. Een extra reden om de vallei te bezoeken.

Riu-Rau-restaurantWijn-Xalo
De route eindigt, hoe kan het ook anders, bij restaurant Riu-Rau.
Eigenaar Miguel laat trots zijn riu rau zien.

Vanaf het terras kijken we uit over een deel van de route, bloeiende amandelbomen en wat druivenvelden. De wijn op tafel komt van de Bodega aan de overkant. Na de paella en het toetje worden we getrakteerd op een glaasje moscatel. “Van het huis”, zegt Miguel.

Ik maak een deal met hem: iedereen die dit blog liket op Facebook, of de wandeling gelopen heeft en hier eet, krijgt de koffie en een glaasje zoete dessertwijn, die ook afkomstig is uit de Bodega, gratis. Een wandeling op een mooie plek, een goede maaltijd, aardige mensen en wat zon: meer hebben we niet nodig.

#VisitSpain #InHetSpoorVan

Posted 25 januari 2016 by Edwin in Geen categorie

60 responses to “Rozijnen en Riu Raus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk en leerzaam, ga hem zeker lopen……

  2. Goede morgen Edwin, wij gaan graag mee (4 personen) wandelen op 9 februari.
    Vr.gr. Leo

  3. Zucht: leven als God In Frankrijk…maar dan in Spanje🙂

  4. Hi Edwin, Ed en ik lopen ook graag mee en natuurlijk eten wij ook graag na afloop bij Riu Rau

  5. Wat een mooi Blog weer Edwin.
    En wat leer ik er weer veel bij. Allemaal in de buurt.
    En de grootste verassing voor mij was de Basse dels Arcs.
    Ik had er nog nooit van gehoord. Het ligt bijna in jouw achter tuin toch?
    Weer een schat aan informatie, waar ik mijn eerst volgende verblijf zeker wat mee ga doen.
    Dankjewel en ga zo door.

    Vr. Grt. William.

    William v.d. Bliek
    • Basse del Arcs is bijzonder. Ze weten niet echt hoe oud het is en gokken een beetje waarvoor het nu echt diende. Er komt ook nog een folder.
      Graag gedaan, zelf vind ik het ook prachtig om te doen!

  6. Leuke blog. Voor de wandeling helaas een week te vroeg.

  7. Weer een goed verhaal, omlijst met prachtige foto’s, bedankt !
    Vrienden uit Calpe waren ook geïnteresseerd in de wandeling op 9 februari.
    Als er nog plaats is voor 5 personen eten we ook gezellig mee.

  8. Oei, misschien was je verhaal iets té goed en staan er straks 100 wandelars bij de Tourist Info.

  9. Hoi Edwin, Wij wandelen ook heel graag mee 9 Februari. Groetjes Robert en Linda Overmeijer

    Linda Overmeijer
  10. zeer mooie foto’s, interessante geschiedenis, leuk om te lezen.

  11. Hallo Edwin, al een paar jaar volg ik jullie regelmatig via de website. Heel leuk om allerlei wetenswaardigheden uit de nabije omgeving van ons Spaanse huis te ontdekken. Ook nu weer je interessante verhaal over de Rui Raus en je mooie foto’s! Ik geniet er telkens van. Altijd leuk om te checken hoe het weer is in de vallei als wij thuis in Nedreland zijn. Helaas kunnen wij de wandeling niet samen met jou maken, dan zijn wij weer terug in Nederland. Maar wij gaan nu nog wel even genieten van de bloemenpracht van de amandelboompjes! De Rui Raus wandeling maken wij zeker wel een andere keer. Dank voor jullie mooie foto’s en verhalen.
    Groeten, Anton en Marion van Gerwen.

    Marion van Gerwen
    • Wat een leuke reactie! Na precies 9 jaar bloggen ben ik het wel eens zat maar als ik dan weer hoor dat zoveel mensen ervan genieten besluit ik altijd weer om nog beter mijn best te doen.
      Groeten terug!

  12. Natuurlijk gaat het om de Riu Raus, spelfoutje, sorry. Groeten, Marion.

    Marion van Gerwen
  13. Hola Edwin, zou je ons (2 personen) willen noteren voor de wandeling op 9 feb. en ook voor het eten erna. Tot dan!

  14. Leuke website!

  15. Beste Edwin,
    Wij volgen jullie al geruime tijd en genieten bijzonder van jullie prachtige foto’s en plaatselijke info.
    Als wij mee zouden mogen wandelen dinsdag de 9e februari a.s. stellen wij dat bijzonder op prijs.
    Wij komen dan met zijn 4 en eten graag mee. Vr gr Henk de Voogd.

  16. wij willen graag met4pers mee met de wandeling met eten op vrijdag 5febr groet Carla

    Carla Timmerman
    • Dat is goed. Voor de andere tocht hebben zich al 50 personen opgegeven. Die delen we dan in tweeën. Cokky doet ook een helft. Dan gaan wij vrijdag met een klein groepje.

  17. Een prachtig initiatief .Graag willen wij met twee pesonen meewandelen en eten op vrijdag .hopelijk is er nog plaats.

  18. Graag willen wij met vier personen meewandelen en eten op vrijdag ,als er plaats is.

    Rob van Nimwegen
  19. Dag Edwin, wij volgen je al geruime tijd en de wandeling die je gaat doen lijkt ons heel leuk. Wij zijn wandelaars en komen uit de omg.Alicante. Graag zou ik de datas willen weten en ook of de bloesem dan er ook nog is. Wij zijn met 6 a8 personen.

    • De wandeling van 9 februari is vol. Jullie kunnen wel vrijdag 5 februari mee. De amdelbomen bloeien nu nog wel een dag of 10, schat ik. Dus als jullie dan kunnen? Aan het einde eten we in restaurant Riu Rau. Tapas menu. 15 euro. Het is een informatieve wandeltocht. Dus geen wandeltocht met een gemiddelde van 6 km per uur hoor.

  20. Goedenavond Edwin. Graag wil ik ons aanmelden voor vrijdag 5 februari voor 4 personen. Zou je ons het adres, tijd en de coordinaten door willen geven?
    Egidia

  21. Goedenavond,
    Ik begrijp dat de wandeling van 9 februari vol is maar dat voor vrijdag a.s een extra wandeling is ingelast. Mijn echtgenote en ik zouden daar graag aan meedoen. Graag hoor ik hoe en waar verzamelen.

    • Klopt. Voor de wandeling op vrijdag 5 februari om 10.00 uur heb ik nu 12 aanmeldingen. Zie hier boven voor het kaartje waar we vertrekken. Het is in Xaló (Waar op zaterdag de rastro is)

  22. Hartelijk dank, we zijn erbij a.s. Vrijdag

  23. Ik heb nog een liefhebber voor as vrijdag (Frans Roodenreis). Kan dat nog ? Bij voorbaat dank, Henk

  24. Kan er nog eentje bij voor vrijdag ?

    Myriam Hautekiet
  25. Beste Edwin, door kennissen van ons is gevraagd of ze nog mee mogen wandelen a.s. Vrijdag. Kan dat nog ?
    Met vriendelijke groet, Henk de Voogd.

  26. Dat zijn er 2 Edwin, heel fijn bedankt !

  27. Edwin en Cokky,
    Van harte gefeliciteerd met het winnen van de wedstrijd (gekoppeld aan Spaans Nationaal Verkeersbureau). Wij, Gertjan en ik (www.extremadura-spanje.com) hebben ook meegedaan, maar zijn niet in de prijzen gevallen. Jullie site ziet er heel vrolijk uit, onze complimenten. We hopen dat deze actie jullie weer leuke gasten brengt………dat gaat vast lukken. Onze groeten, Elly en Gertjan

    • Bedankt Elly en Gertjan. Maar gasten hebben we niet nodig hoor. Ons weblog zijn we in 2007 begonnen zodat onze ouders dagelijks op de hoogte zijn van ons leven. Na een paar weken hebben we het blog openbaar gezet en het is een succes geworden met zo’n 240.000 pageviews per jaar. Als we niet gevraagd waren om mee te doen dan hadden we ook dit jaar weer niet meegedaan. Toch vinden we het leuk dat we bij de drie winnaars horen. Extremadura is prachtig en ik hoop dat er heel veel mensen een bezoek brengen aan http://www.extremadura-spanje.com/
      Als we weer eens in Extremadura zijn komen we een keertje langs! (Altijd leuk voor een blog) Groeten!

  28. Beste Edwin,
    Van Marion Hoed hoorde ik hoe leuk het is deze wandeling te lopen en na afloop bij jullie te eten. Vooral ook de interessante dingen die je kan laten zien en waarover je kan vertellen. Het lijkt me erg leuk om met een aantal mensen van de Nederlandse club(NVOC) in Moraira met jouw deze wandeling te maken en na afloop bij jullie te eten. Hoe lang duurt de wandeling ongeveer en wat zijn de kosten voor het eten? Als het mogelijk is zouden we op 2 april deze wandeling willen maken, de grootte van de groep varieert tussen de 10 en 40 mensen.
    Ik hoor graag van je wat de mogelijkheden zijn.

    Groeten Harm Kroon

    • Wat leuk! De excursie op zaterdag 2 april is prima. Een grotere groep dan 25 personen vind ik niet prettig. Dan heb ik liever 2 keer een groep van 15 of 20 personen. We zouden dan eventueel nog een datum kunnen plannen. We eten na afloop in Restaurant Riu Rau. Het paella menu is compleet, inclusief drank en koffie en komt op €18 p.p. De rondwandeling duurt 3 uur en is 6,5 km lang.

      Groeten,

      Edwin.

  29. Beste Edwin,

    Ik wil graag nog wat zaken met je afstemmen inzake de wandeling van zaterdag 2 april, kan je je mailadres naar mij mailen(fam-kroon@live.nl).
    Bedankt.
    Groeten,
    Harm

  30. Pingback: Bergstappers 2 april | Digitale nieuwsbrief NVOC De Lage Landen

Geef een reactie

