Huisman   14 comments


Droogmolen-Spanje

Donderdagochtend 10.00 uur, 21 januari 2016.

Ja, ja, ik ben een beetje laat. Sinds Cokky in het gemeentebestuur zit sta ik vrijwel alleen voor het huishouden. Ze denkt alleen nog maar aan haar werk en aan haar cursus. Alles is hier in het Valenciaans en ze spijkert nu enorm haar kennis bij door alweer een cursus Valenciaans te volgen maar deze keer is ze duidelijk fanatieker aan het leren. Molt bé. Eigenlijk is het huishouden, de tuin van 5000 m2, twee auto´s, vijf fietsen, vijf katten en twee honden teveel. De katten, verharen, kotsen, poepen en pissen (soms in huis), de honden willen wandelen, de processierupsen in de dennen moeten bestreden worden maar ik heb het naar mijn zin. Fluitend de was opgehangen, het is al 14 graden en de luchtvochtigheid is 55%. De hemel is onbewolkt en er staat een heel klein beetje wind. De was is vast heel snel droog. Als ik maar niet naar Valenciaanse les hoef.

Posted 21 januari 2016 by Edwin in Geen categorie

14 responses to “Huisman

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ben strontjaloers als je over “jullie” temperaturen schrijft, we hebben hier (Gotenburg) dezelfde strakblauwe lucht maar de termometer in de auto stond vanochtend om 9 uur op min (-) 16 graden !
    Toch met vriendelijk groet uit Zweden,
    JosH.

    • Dan begrijp ik beter dat er hier zoveel Zweden zitten. Noren trouwens ook. Dan komen ze nog helemaal met de auto hierheen ook. Wel 33° verschil! Er komt trouwens warme weer aan voor jullie. Het wordt wel 3° overdag en ’s nachts maar een paar graden vorst. Gaat vast goedkomen. Groeten uit Spanje!

  2. Edwin, vergeet Sandra niet.
    Ze hoeft niet het hele huis te doen, maar toiletten, badkamer en keuken is al een verlichting voor jou.
    Gisteren bij ons heeft ze het appartement schoongemaakt. Spic en span.
    En anders moet je volgende week maar een beroep doen op je visite. HaHa.

  3. Hoi Edwin, ik heb het met je te doen😉.

    Groeten uit een guur Nederland.

    Martin

  4. Ik vond je er al zwaar vermoeid uitzien op die foto van deze week in het restaurant (aan het toetje). We zeiden nog tegen elkaar: Zelfs Edwin ontkomt niet aan de tand des tijds 😜

    Anke van der Plas
  5. Klinkt al met al toch best relaxt, Edwin. En het temperatuurverschil tussen Spanje en Zweden ga ik binnenkort zelf ervaren. Ik vlieg voor mijn werk op 2 febr naar Malaga en op 5-2 vlieg ik smorgens terug naar NL maar dan ’s avonds door naar Stockholm om vrienden te bezoeken

    • Leuk Marlous, mooi om even naar Malaga te gaan! Als je hier woont merk je het verschil natuurlijk niet maar zeker na een lange en donkere januari maand is het echt genieten. Veel plezier en natuurlijk: werk ze!

      • Ik hoop dat ik de tijd krijg om nog even door Malaga te lopen, we zitten namelijk in een hotel in Marbella. Het wordt mijn eerste bezoek aan Spanje😉☺️ Door jullie site kan ik wel het weer een beetje inschatten haha

  6. Hola Edwin,
    Vraag aan jou over de processierups; wij hebben twee nesten in de bomen ( in baranca) hoe verdelgen wij deze en kan het gevaar voor de honden?
    Verder willen wij een haag maken om ons zwembad, onze tuinman adviseert een ficushaag, deze vinden wij te rommelig en heeft bladverliezend. Wij zoeken een haag, die weinig water nodig heeft, hard groeit en een vettig blad heeft! Kan jij ons adviseren bij onze keuze?
    Groetjes Catharina

    • Beste Catharina en Frederik, Processierupsen kunnen erg gevaarlijk zijn. Als de honden eraan snuffelen komen ze in contact met de haartjes van de rups, ze kunnen die ook ‘afschieten’, de tong en lippen van een hond of kat kunnen dan enorm opzwellen. Wij zijn 2 keer met een kat naar de dierenarts geweest. Die geeft dan injecties met een anti histamine. Bestrijden is het beste zo vroeg mogelijk. Nu zijn de rupsen al heel groot en ook gevaarlijk voor mensen. Knip ze uit de bomen en dan in een vuilniszak. Waar ik niet bij kan bespuit ik met een sterk anti-luis middel. Maar ja, sommige hangen zo hoog, daar kan ik niet bij. Komen we een lange sliert rupsen tegen dan giet ik er een beetje benzine over. Ze zijn dan onmiddellijk dood. Niet aansteken hoor, dat is niet nodig.
      Voor de beplanting zou ik het zo gauw niet weten. Alle struiken verliezen eigenlijk wel blad. Ze zijn dan wel het hele jaar groen maar verliezen toch ongeveer een derde van een blad per jaar. Het meest schone zijn denk ik cipressen, denk ik. Maar goed, ik kan begrijpen dat jullie die een beetje saai vinden. Ze groeien echter hard en zijn prima te snoeien. Je zou ook eens kunnen kijken naar pittosporum tobira. Die is altijd groen heeft vettige bladeren en heerlijk geurende bloemen. Kan ook wat schaduw hebben.

      Succes!

Geef een reactie

