Vreemd decemberweer   2 comments


Lulu-in-mispelboom

Woensdagochtend 8.40 uur, 30 december 2015.

De zon komt over de berg en Lulu speelt in haar favoriete Japanse mispelboom. Ze is zo wild dat ze mij per ongelijk een flinke krab geeft. De rest van de katten hobbelt rustig met mij mee nadat Cokky ze het warme huis uit heeft gejaagd achter mij aan.

Wat een vreemd weer hebben we gehad in december. Ik kan mij niet één periode herinneren met zo weinig wind. De laatste keer dat het waaide was op 27 november. Normaal komt de winterwind uit het noordwesten, een droge wind vanuit het binnenland. Door het ontbreken van wind is het ook veel vochtiger dan normaal. Iedere ochtend hangt er onder in de vallei mist en is alles bedekt met een enorme laag dauw. De luchtvochtigheid is dan 95%, in de loop van de dag zakt deze  tot 70%. Ook bij ons in de vallei is december iets warmer verlopen dan vorig jaar. De gemiddelde maximumtemperatuur kwam uit op 17,7 graden tegen 16,6 in 2014. De gemiddelde minimumtemperatuur op 4,5 tegen 4 graden in 2014. Hadden we in 2014 nog één dag met windkracht 7 (60 km/uur), deze maand is het 1 keer voorgekomen dat er windkracht 4 werd gemeten. (24 km/uur) Verder viel er geen regen in december, ook de laatste dag van het jaar gaat droog en zonnig verlopen. Gisteren scheen de zon 6,8 uur en werd het 18,7 graden.

 

 

Posted 30 december 2015 by Edwin in Geen categorie

2 responses to “Vreemd decemberweer

Subscribe to comments with RSS.

  1. ja het is inderdaad vreemd, zo weinig winter als er is. En wind! Net wat je zegt. Herinner mij echt hoe enorm koud en hard de wind vanuit t noorden de tuin en hoge palm teisterde.Zo erg dat ik dacht dat -ie doormidden zou gaan, of z’n pruik door de lucht zou vliegen. Ik hoop dat januari nog een witte top aan de Coll de Rates zag geven. Goed uiteinde en een feestelijk begin voor jou en Cokky!!

Geef een reactie

