Worst, worst en nog eens worst.   1 comment


IMGL2490-003

Zondag 6 december 2015.

Al eeuwenlang staat Xaló bekend als dorp waar de beste worst uit de omgeving gemaakt wordt. En dat in heel veel soorten, na al die jaren weet ik nog steeds het verschil niet. Ja, chorizo is rood en morcilla is zwart, maar of het nu een salchicha is of een butifarra of een salchichon, geen idee. Het smaakt me allemaal even goed. Net als de droge worsten, in alle variëteiten. De Mercat de la Terra van december is altijd gewijd aan worst. De meeste slagers uit het dorp hebben een kraam en er zijn een paar slagers van buiten het dorp gekomen. De huisvrouwen geven een demonstratie worstmaken en de festeros stoken de barbecue op.

De verkiezingscampagne is begonnen en toevallig komt er vandaag ook nog een minister op bezoek in het dorp. Hij proeft een hapje hier en een slokje daar, mag even aan de worstmolen draaien en alles wordt uitgebreid op camera vastgelegd. Als hij weer weg is gaat iedereen weer door met waar hij mee bezig was: worst kopen en worst eten.  Dat was gisteren, vandaag is er een motortreffen georganiseerd, meer dan 300 motoren ronken het dorp binnen, parkeren op de parkeerplaats tegenover de bodega en wat gaan de motorrijders doen? Elkaar motoren bekijken, luisteren naar een Elvis-imitator en… worst eten.

Posted 6 december 2015 by Edwin in Geen categorie

One response to “Worst, worst en nog eens worst.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heerlijk, ik weet het ook niet. De meeste vind ik lekker. En omdat ik de namen niet altijd kan onthouden bewaar ik de touwtjes. Ik heb er maar weer drie gekocht, goed voor de lokale economie.

Geef een reactie

