Bijzondere stinkzwam   7 comments


Valencia Clathrus ruber

Zaterdag 21 november 2015.

Ze zien er prachtig uit en om dat te compenseren verspreiden ze de lucht van rottend vlees. Vliegen en andere insecten komen er op af. In Nederland zijn ze erg zeldzaam maar hier in Spanje tref ik er bij Lliber best veel aan.

Traliestinkzwam (Clathrus ruber)
Onder de hoge dennenbomen in een dik pak naalden gedijen ze goed. Een stinkzwam, dat is niet zo moeilijk, de geur is afschuwelijk.
De Nederlandse naam is traliestinkzwam (Clathrus ruber).

Clathrus ruber

Net als alle stinkzwammen komen ze uit een geleiachtig ei: het heksenei. Dat zijn de witte bollen rechts naast de zwam.
Er komen er dus nog veel meer.

Clathrus ruber Spanje
Hier is goed te zien hoe de zwammen uit het “ei” zijn gebroken.

Posted 21 november 2015 by Edwin in Geen categorie

7 responses to “Bijzondere stinkzwam

Subscribe to comments with RSS.

  1. PRACHTIG!❤

  2. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Ziet er spectaculair uit. Ik ben dus direct gaan googlen om de juiste benaming te vinden. Traliestinkzwam (Clathrus ruber). Er zou ook een inktviszwam bestaan, die er een beetje identiek uitziet. Komt die daar bij jullie ook voor?
    Prachtig in beeld gebracht!

    • De inktviszwam heb ik hier nog niet gezien. Een vriend van mij zag ze vorige maand in De Horsten, bij ingang Horstlaan, Voorschoten. Hij schreef dit:
      Een bijzonder ding, behoort tot de familie van de Stinkzwammen. Deze soort komt oorspronkelijk uit Australië en komt sinds 1921 in Europa voor. In Nederland nog zeldzaam, maar wel toenemend. Hij staat zelfs bekend als een invasieve soort, maar bang voor een plaag hoeven we hier voorlopig niet te zijn, lijkt me. Hij groeit op vermolmd hout of houtsnippers (zaagsel!).

  3. Spectaculair deze zwam! Ik heb hem hier ( centraal Catalunya) nog nooit gezien.
    Hoewel ik vrijwel nooit een commentaar achterlaat, volg ik jullie blog met veel genoegen, dat wil ik toch een keer vertellen. Mijn complimenten voor de altijd weer onderhoudende stukjes en de schitterende foto’s!
    Veel succes met alles, Joanna en de elf aanloophondjes 🐾 en een stuk of twintig katten. 😊

  4. Mooi zeg. Echt natuur . Mooie Foto’s Edwin

Geef een reactie

