Werken maakt gelukkig   24 comments


Bieb-Xalo

Donderdag 8 oktober 2015.

Xalo-BiebDe laatste keer dat ik Cokky zo gelukkig heb gezien is 35 jaar geleden en dat kwam omdat ze verliefd was op mij. Natuurlijk hield ze ook van haar werk op de bibliotheek maar de grillen van de directeur drukten haar werkplezier aanzienlijk. Sinds ze onverwacht in de gemeenteraad is gekozen bruist ze weer van energie en is heel zelfverzekerd. Nee, niet de eerste maanden. Ze was zo gespannen, zenuwachtig en mopperig dat ik maar gauw mijn tentje op mijn fiets bond voor nog een lange fietstocht. Ik zag mij de rest van mijn leven al zo rondzwerven maar eenmaal weer thuis ging het ineens goed. Ze wordt in het dorp gewaardeerd en krijgt complimentjes. De vele besprekingen in het Valenciaans, het vertalen van Spaans naar Engels, het lukt haar allemaal.
Een gemeenteraadslid in Spanje is ook gelijk wethouder met een portefeuille en een budget. Cokky gaat over de Mercat de la Terra (biologische markt), de Rastro (rommelmarkt), integratie buitenlanders (Engelsen, Belgen, Duitsers enz) toerisme en natuurlijk de bibliotheek. Eerst kon ze daar niet als vrijwilliger werken omdat ze niet verzekerd was maar nu is ze dat dus wel. Ze schoot gelijk de enige bibliothecaresse te hulp en werkt weer op ‘haar’ bieb. Verder regelt ze van alles: cursussen Spaans voor buitenlanders, maakt toeristische routes, lost vragen op over waterrekeningen en vraagt subsidie aan voor voetpaden. Level 850 van Candy Crush kon haar niet gelukkig maken maar werken wel. En ik? Steeds moet ik denken aan vrienden met kinderen op vakantie: ‘als de kinderen gelukkig zijn, zijn wij dat ook.’ Onzin vond ik dat toen maar nu begrijp ik ze.

Posted 8 oktober 2015 by Edwin in Geen categorie

24 responses to “Werken maakt gelukkig

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat deze titel nog eens uit jouw pen zou vloeien!

    • Ja, ik stond er zelf ook van te kijken. Maar haar werk is natuurlijk wel ideaal. Ze is op de bieb vrijwilligster, directie en gemeentebestuur tegelijk🙂 En het is toch heel anders dan werken voor een baas. Ze kan het zelf zo gek maken als ze wil. Zelf ben ik nog steeds niet toe aan een baan van 36 uur voor een werkgever. Vrijwilligerswerk zou ik wel leuk vinden.

  2. hahahaaa…ja maar ze doet t ook zo goed Cokky is een natuurtalent om precies op t goede moment in actie te komen en tegelijkertijd onzichtbaar te zijn🙂

  3. Zo tussen de regels door te lezen ben je trots op haar en terecht! Geweldig wat ze in korte tijd voor elkaar heeft gekregen. En dan woon ik niet eens in Jalon.

    • Ja dat klopt. Nog afgezien van een ander bestuurlijk systeem en toch ook een andere cultuur is het werken met zoveel talen heel erg tijdrovend en vermoeiend. Het is knap, ik zou het niet kunnen.

  4. Ook dit vind ik leuk om te lezen, dat Cokky zo in d’r element is, daar vaart iedereen wel bij.

  5. Zooooooo gaaf. Twee blije eieren. Gefeliciteerd!

  6. Mooi stuk, alleen met dat kindercitaat op het eind doe je zowel Cokky als jezelf geen recht.😉

  7. Een ander aspect is : als de kinderen het naar hun zin hebben heb je er ” geen kind ” aan . Eigen belang 😉 .
    Knuffel XXXXX
    Henk en Riet.

  8. Ook dat is leuk en gezellig. Het is fijn om je talenten te gebruiken en daar veel waardering voor te krijgen . Er zijn er vast niet veel die zo goed zijn in talen als Cokky .
    Fijne dag !

  9. Knap!

  10. Is er nog behoefte aan Nederlandstalige boeken? We hebben er nog heel wat in LLiber. Normaal gaan die naar de bib in Jávea, van de Hollandse club. Maar als cokky ze kan gebruiken, gaat jalon natuurlijk voor!!! Ook hebben wij zaterdag verwendag in de bib van Schilde, en dan worden er ook boeken te koop aangeboden. Vorig jaar hebben we er filink wat aangekocht en meegenomen naar Spanje.
    Hetty

    Hetty van Rossem
  11. Hallo Edwin,

    Weet jij of Cokky ook cursussen spaans voor 3 maanden regelt, tw december t/m februari. Ben in Nederland vanaf maart bezig met spaanse les.

    Groeten, Iris

    • Dan kan je het beste rechtstreeks contact opnemen met juf Carmen, waarschijnlijk kan je instromen in een bestaande groep. Ze spreekt ook Engels, haar telefoonnummer is: +34 679781649

  12. Dat zou mooi zijn. Kan ik haar ook mailen? want door de telefoon ga ik waarschijnlijk haperen met de taal.
    Heel erg bedankt in ieder geval voor deze reactie Edwin

  13. Bedankt Edwin voor de service

Geef een reactie

