Luis op mijn cactus   12 comments


Luis-op-cactus

Vrijdag 21 augustus 2015.

SchijfcactusWolken witte vliegjes zwermen aan het eind van de middag door het dorp. Ze zijn zo klein dat ze door de muggenhorren binnenkomen in de huizen. Mensen klagen, kan de gemeente er niks aan doen? Julia, de biologe, buigt zich over het probleem. Het gaat om het mannetje van de luis “Cochinilla del Carmin” (dactylopius coccus), een insect dat leeft op de schijfcactus, de higos chumbos, ( in het Valenciaans figa pala, in het Engels cactus pear of prickly pear). Die plant komt uit Mexico, is geïmporteerd vanwege de eetbare vruchten en vanwege de dure rode kleurstof die de luizen produceren. De vrouwtjes zitten op de plant, de mannetjes vliegen rond op zoek naar de vrouwtjes. Dat er dit jaar zo veel zijn dat ze overlast veroorzaken, komt door de droogte, legt Julia uit. Als het regent spoelt de plant schoon en kan de luis zich niet zo makkelijk vermenigvuldigen. Als oplossing tegen de overlast heeft ze een simpele oplossing: met de tuinslang flink druk op het water zetten of de hogedrukspuit gebruiken en de plant schoonspuiten, maar dat moet dan eerder in het jaar gebeuren. De beestjes steken niet, zijn onschadelijk dus vergif spuiten slaat nergens op.
Die avond zitten we aan tafel bij Spaanse vrienden en krijgen een stuk gebak. Met de vruchten van de “figa pala”, die kennen we toch wel? Ja natuurlijk, maar door ervaring weten we dat die vruchten erg lastig te plukken zijn, tussen de grote stekels zitten onzichtbare gemeen scherpe haartjes. Als je denkt voorzichtig de vrucht te kunnen plukken kom je als onnozele buitenlander bedrogen uit en heb je een week last van die haartjes in je vingertoppen. Miguel lacht: ” zal ik je de truc vertellen?”: je plukt de vruchten met dikke werkhandschoenen aan, je gooit ze in een emmer en dan met de hogedrukspuit, met water, spuit je ze schoon en kan je ze zonder problemen pellen. Veel schijfcactussen zien er slecht uit omdat er nu zoveel luizen opzitten, maar ze zijn sterk en zullen zich herstellen, verzekert Julia ons.

Geplaatst21 augustus 2015 doorEdwin inGeen categorie

12 Reacties op “Luis op mijn cactus

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. weer zo’n gebruiksvriendelijke blog 🙂 dank je wel !

  2. Rode kevers , witte luizen …. Het leven van een ” landeigenaar ” gaat niet over rozen ….
    Prettig weekend,
    Grote groet Rijk en Ria

  3. ja ,ook mensen verkleuren , maar vaak willen ze dat ook. !!
    2R

    rijk en ria van Eck
    • Ik zag vandaag weer vreselijk verkleurde Nederlanders bij de Nederlandse supermarkt. Spaanse landarbeiders zijn er niets bij. Ik kijk er altijd met verbazing naar om je huid zoiets aan te doen. Gelooid, zeg maar.

      Natuurlijk met een kus voor jou!

  4. Ja , een kleurtje is leuk , maar met mate ….
    Kus terug voor jou en Cokky .

    rijk en ria van Eck
  5. Nou Edwin. Ik spuit me rot, maar niks helpt. Ik denk toch dat ik de cactussen schoon schrapt. Jij zei toch dat ze er nagellak van maken. Worden we toch nog rijk.

  6. Ha, ik kan weer knippen en plakken naar mijn eigen leerboekje voor ons landje in Spanje.
    Onze buurman heeft er vorig jaar één verplant naar ons. Ben benieuwd of de witte pluizen ook zijn aangewaaid, maar Julia stelt me gerust.
    Het was een feest om Manolo bezig te zien met het schoonmaken van de vruchten, waarmee hij ons regelmatig kwam verwennen. Chumberos noemt hij de vruchten. En bij jullie in het Valenciaans? Zo te mogen leren over natuur en cultuur is geweldig.
    http://www.malahierbanunca.org/guia-del-buen-manipulador-chumbero/

  7. De cactusluis plaag is toch wel van dien aard, dat de cactus langzaam verdort, in ieder geval bij mij zijn al hele stukken echt dood, liggen grauw en ” uitgezogen” op de grond, ok een blad kan zich weer vastzetten, maar in deze staat?????

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.