Dag 20. Treinramp   5 comments


Spoorbrug-bij-Luco

Zaterdag 20 juni 2015.

22-junio-fotoNatuurlijk gaat fietsen over een oude autoweg soms vervelen. Als ik het zat ben zoek ik een stukje onverharde weg voor de afwisseling. Al een heel eind voor Teruel kan ik de via verde ‘Ojos Negros’ oppikken. Daar kijk ik naar uit want ik blijf het bijzonder vinden om deze oude spoortracés te volgen, om de oude stations te zien en mij voor te stellen dat hier mensen stonden te wachten. Nog duizenden kilometers spoorlijn liggen in Spanje te wachten om omgevormd te worden tot ‘via verde’, een groene weg om over te fietsen of te wandelen.
De oude N 234 volgt een riviertje, Rio Jiloca aan aan de andere kant loopt een onverhard weggetje dat ik een stuk volg. Dit weggetje was 2000 jaar terug heel erg belangrijk. Door de Romeinen werd een prachtige brug gemaakt en 1800 jaar later werd er vlak naast een spoorlijn aangelegd met een spoorbrug. De Romeinen leverden beter werk want de spoorbrug is angstig slecht. Heel voorzichtig loop ik met mijn fiets de spoorbrug over. Zou mijn fiets niet te zwaar zijn? Beneden zie ik het info paneel, mijn angst blijkt terecht. Op deze plaats kwamen in 1904 vijf mensen bij een treinramp om het leven. Door hevige regens in de zomer verzwakten de pijlers van de spoorbrug. De zware stoomlocomotief zakte door de brug. Onder de doden waren een aantal paters die lesgaven en nu op het kerkhof van Luco de Jiloca begraven liggen. Het werd een nationale kwestie omdat de spoorlijn snel en slecht was aangelegd. Ja, ik hou van de bijzondere historie van oude wegen.

Door op 1 van de foto´s te klikken kom je in de serie terecht.

Posted 23 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

5 responses to “Dag 20. Treinramp

Subscribe to comments with RSS.

  1. Interessant die geschiedenis les..

  2. Mooi gezegd!

  3. Voor ons heel leuk om die foto’s te zien we reden altijd naar Calamocha en Daroca. Het is wel heel stil geworden door de autosnelweg. Voor ons was dat heel prettig voor de bedrijfjes e.d. niet.
    Misschien is het leven wel lang het gaat alleen zo vlug voorbij.
    Liefs en kus. Henk en Riet.

Geef een reactie

