Dag 18. Verstandig   Leave a comment


N240-Spanje

Donderdag 18 juni 2015.

Brug-1913-Spanje“Edwin, volgend jaar niet de mooie route nemen, wees nou verstandig, luister nou eens’. Als waarschuwing bleef ik mijzelf vorig jaar september maar herhalen. Bijna neem ik toch nog de mooie route maar als ik verleden jaar zo vaak tegen mijzelf heb gezegd om dat niet te doen, zal ik wel gelijk hebben gehad. Heel de dag deed ik toen over 112 kilometer en klom bijna 1500 meter. Nu bepaal ik mijn route zelf, zonder het routeboekje. Zo langzamerhand begin ik de weg in Spanje te kennen en neem de vlakste route richting huis. Dat is niet de mooiste route maar in Frankrijk heb ik wel genoeg geklommen, vind ik. De officiële route naar Jaca is vreselijk mooi maar zwaar. Iedere keer denk ik weer aan fietsers zoals Racing Moeke uit Antwerpen met haar fietsaanhanger. Dat is ongekend afzien. Eerst volg ik een stuk van de N 240 die er gevaarlijker op de kaart uitziet dan hij is en de Spaanse chauffeurs zijn heilig vergeleken bij de Franse die altijd heel veel haast hebben. Ze mogen ook vrijwel overal 10 km harder rijden dan in Spanje. Al voor 11 uur ben ik bij de smalle brug van 200 meter lang over het stuwmeer. Aan het eind van de 102 jaar oude brug gaat de weg heel avontuurlijk nog een tunneltje in. Ik ben te veel te vroeg in Ayerbe om een menu del dia te kunnen scoren dus besluit ik om door te fietsen. Een beetje doortrappen dan kom ik vast wel een een dorpje tegen.Tegen half 2 verrek ik van de honger en het dorpje in de verte is waarschijnlijk veel te klein voor een restaurant. De benzinepomp van Valpalmas doet het ergste vrezen en is al jaren gesloten. Maar ineens herken ik het restaurant van vorig jaar en het is nog open ook. Volgens de man achter de bar wonen er 150 mensen in het dorpje. Eerst bier met gaseosa, olijven erbij en dan een stevig driegangenmenu, inclusief koffie voor 12 euro. Daar kan ik op fietsen, de wind staat goed, ik leg mijn ellebogen op het stuur en fiets. Tegen 18.00 uur neem ik een hotel in Tauste na 142 kilometer en met maar 900 meter klimwerk. Soms moet je naar jezelf luisteren.

 

Als je op een foto klikt kom je in de serie.

Posted 21 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

Geef een reactie

