Dag 17. Over Col de Somport naar Spanje   4 comments


Col-de-Somport-Spanje

Woensdag 17 juni 2015.

Puerto-de-SomportPas tegen 8 uur houdt het op met regenen en om half 10 fiets ik weg. Vroeg hoef ik toch niet weg want ik ga niet verder dan Jaca. Dat ligt maar 60 kilometer verderop, alleen maar Col de Somport over en dat is wel 1350 meter klimmen. Wat mij gisteren opviel was dat er gewerkt werd aan het oude verlaten spoortracé dat parallel loopt met de autoweg naar Spanje. Het zou geweldig zijn als het geschikt zou worden gemaakt voor fietsers en wandelaars. Niet dat de weg erg druk is maar af en toe ben ik bang als er een grote vrachtwagen passeert. Gelukkig verdwijnen die wel in de tunnel naar Spanje, mooi daar zijn we van af. Alleen moeten fietsers dan nog flink klimmen, via de oude weg omhoog, Col de Somport over. Het is een prachtige omgeving met beukenbos, stromende bergbeken en bloeiende orchideeën. En dan, na 1850 kilometer, ben ik weer in Spanje.
Het eerste wat ik altijd doe, nou ja het is toch de derde keer, is zo uitgebreid mogelijk eten in het restaurant 50 meter over de grens. Een mooie biefstuk met patat en een kannetje wijn erbij. De afdaling is toch heel erg gemakkelijk. De weg is breed, ik heb wind mee en de zon schijnt. Voorbij Jaca neem ik een camping in een kersenboomgaard. ’s Avonds rij ik zonder bagage naar Jaca en neem 2 keer een halve liter bier en 4 kleine hotdogs. De zaak is afgeladen met mensen, er staan 2 vrouwen in de keuken, 2 man achter de bar en dat op een doordeweekse dag. Als ik afreken denk ik dat ze 1 bier zijn vergeten maar dat is niet zo, ik schaam mij bijna als ik maar € 7,50 betaal. Natuurlijk, dit is Spanje.

Posted 21 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

4 responses to “Dag 17. Over Col de Somport naar Spanje

Subscribe to comments with RSS.

  1. HAY EDWIN. ELKE DAG GENIET IK WEER VAN JE VERHAAL EN FOTO’S. TOCH WEER EEN MOOIE TOCHT.

  2. ( door Henk ) Hetzelfde menu als toen met Dick?

Geef een reactie

