Dag 10. Regen en onweer   3 comments


Regendruppels

Woensdag 10 juni 2015.

Regen-pijpenstelenRegen en onweer, gelukkig heb ik prima regenkleding en zijn mijn fietstassen waterdicht. Ik geniet stiekem van het fietsen in de regen. Mijn Santos fiets met versnellingsnaaf en riemaandrijving geeft ook niets om regen. De meest fantastische uitvinding is het regenhoesje over mijn fietshelm en met mijn gele zonnebril op ziet alles er toch nog zonnig uit. Maanden kurkdroog Spanje in het vooruitzicht helpt ook om te genieten van dit levensbrengende water. Ik begin zelfs ongemerkt een liedje te neuriën.
In Spanje heeft vrijwel ieder dorpje een bar waar ze al om 7 uur ’s ochtends koffie hebben. Dat mis ik vreselijk in Frankrijk en zet ik dus zelf koffie maar in de stromende regen is dat geen optie. Ineens word ik verrast door een leuk hotel dat open is en een prachtig balkon heeft waar ik droog mijn regenpak kan uitrekken. De eigenaar blijkt een Nederlander te zijn die net zelf aan het ontbijt zit. Dus neem ik ook een heerlijk ontbijt met een flinke kan koffie erbij. Waar ik vandaan kom en waar ik heen ga. ‘O, wonen je ouders in de Noordoostpolder, in Marknesse? Ja, ik weet precies waar dat is want ik heb daar in de buurt gewoond’. We kennen diezelfde plekken. Wat toevallig, het schept ook een band maar dan schiet mij te binnen wat Manolo zou zeggen: “Jij zegt toch altijd dat Nederland zo klein is”, het begint er nog op te lijken ook. We bespreken de hoge prijzen in Frankrijk en ik reken 10 euro af voor mijn overigens prima ontbijt. Dan fiets ik de regen weer in. Af en toe is het een tijdje droog en net als ik mijn regenpak weer uit heb breekt er weer een hevig onweer los. Ik fiets in een prachtig loofbos, schuilen dus maar. Op de bosbouwschool moest ik het nog in het Duits opschrijven:
„Vor den Eichen sollst du weichen
Doch die Buchen musst du suchen!“
Ongelofelijk hoelang ik droog blijf onder het dichte bladerdek van de beuken. Echt veilig is het niet hoor, ook slaat de bliksem in beukenbomen maar ik zou nooit onder een eik gaan staan. Een eik heeft een penwortel die rechtstreeks het grondwater ingaat en dat trekt de bliksem aan. Na 20 minuten, net als het bladerdek begint te lekken is het droog maar niet erg lang. In La Souterraine vind ik de beste schuilplaats die er is, de kerk uit 1020. Als je daar door de bliksem wordt getroffen heb je het vast verdiend.

Posted 11 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

3 responses to “Dag 10. Regen en onweer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Je was behoorlijk filosofisch bezig zeg.
    De foto’s zijn ondanks de regen weer top.
    Gr.Grt.
    RenR

    Rijk en Ria van Eck
  2. Misschien dat ‘k die beheerder ook wel ken ……

Geef een reactie

