Dag 9. Langs oude kanalen   Leave a comment


Jaagpaden-Canal-du-Berry

Dinsdag 9 juni 2015.

Sluisje-Canal-du-BerryDe boer van de boerencamping heb ik niet gezien dus ik vertrek zonder te betalen. Juni is voor de Fransen nog heel erg voorseizoen en als ik ooit nog een keertje op de camping kom zal ik netjes dubbel betalen.

Al snel rijd ik weer een stuk langs een kanaal. Deze keer is het Canal du Berry. Nooit geweten dat Frankrijk zoveel kanalen heeft. Ook vorig jaar fietsten Dick en ik langs een prachtig kanaal zo hartje Parijs binnen. Opvallend smal is dit oude kanaal. Ik verwonder mij erover hoe klein de vrachtbootjes waren, de talloze sluisjes maken dat duidelijk. Ze zijn maar 2,7 meter breed. Rond 1790 begon men te graven, Spaanse krijgsgevangen werden ervoor gebruikt en pas in 1840 kon het kanaal in gebruik genomen worden. Op de fiets kan ik altijd lang over zulke dingen nadenken. Ongelofelijk dat de bootjes getrokken door paarden toen het meest moderne transportmiddel was. Op zo’n bootje kon 6000 kilo vracht en op het hoogtepunt van het kanaal voeren er bijna 900 bootjes. Tja, toen kwam de stoomtrein, de spoorwegen concurreerden het kanaal eruit. In 1955 werd het gesloten. En daarna kwamen de vrachtwagens en die concurreerden weer veel spoorverbindingen eruit. Nooit hadden ze toen kunnen bedenken dat ik nu over de vlakke jaagpaden fiets en dadelijk in Spanje weer hele stukken het tracé van een voormalige spoorbaan volg. Is al dat werk van toen toch niet voor niets geweest.

Posted 10 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

Geef een reactie

