Dag 8. De Noormannen   8 comments


Vezelay-Frankrijk

Apremont-kerkjeMaandag 8 juni 2015.

Nee hoor, ik heb helemaal geen hekel gekregen aan Clemens Sweerman die deze route heeft bedacht en beschreven. Goed, met pijn in mijn hart nam ik gisteren wel afscheid van het heerlijke vlakke fietspad langs het kanaal. Het liefst zou ik het gevolgd hebben maar ik houd mij netjes aan de route.
Om Vezelay te bereiken moet ik 2,5 km beklimmen van 7%. Aan de Noormannen, daar krijg ik wel een hekel aan:

“Roussilon stichtte hier in 859 de abdij St.Pierre, die in 887 onder dreiging van aanvallen van de Noormannen spoorslags verplaatst werd naar de kruin van de heuvel.”

En zoiets lees ik nog wel een paar keer in het boekje. Daarom trap ik mij nu de blubber omdat boven op de heuvels de plaatsjes en kerken liggen waar ik zijn moet.
Ik ben niet de enige op de fiets, op de camping van Vezelay ontmoet ik een blonde vrouw van mijn leeftijd. Op haar shirt staat “Racing Moeke” en ze komt uit Antwerpen. Haar uitrusting is prima alleen zou ik niet voor een fietskar hebben gekozen. Dat is toch 5 kilo extra gewicht waar je op het vlakke niets van merkt maar zo gauw je gaat klimmen wel. Ook is ze zelf wel iets te zwaar. Ze vertelt dat ze vrij veel moet lopen op hellingen.
De rest van de fietstocht denk ik bij iedere zware helling aan haar. Dit moet een ware helletocht zijn. Eigenlijk ben ik benieuwd of ‘Racing Moeke’ Santiago de Compostela wel gaat redden want de angst voor de Noormannen zat er 1200 jaar geleden goed in.


Als je op een foto klikt kom je in de serie.

Posted 8 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

8 responses to “Dag 8. De Noormannen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een schitterende foto’s .
    Allemaal mooi ,maar de klaprozen met korenbloemen ….. TOP .
    Gr.Grt. RenR

    Rijk en Ria van Eck
  2. JA, zoals altijd weer heel mooie en leuke foto’s Groetjes

  3. Leest als ’n spannend boek …….

  4. Ik weet nu wat ik volgend jaar in de tuin wil hebben: heel veel korenbloemen en klaprozen.
    Mooie foto’s Edwin.
    Hartelijke groeten, Erik en Elly

    Erik en Elly

Geef een reactie

