Dag 5. Zwaar   6 comments


OorlogskerkhofUSA

Vrijdag 5 juni 2015.

KlaproosHet is prachtig weer en ik suis al om 7 uur in de ochtend de hooggelegen camping af van Montmedy. De vorige dag moest ik echt alles geven op de helling van 12% om boven te komen met volle bepakking. Nadat ik de tent had opgezet zag ik dat er geen wc-papier op de camping was. Shit! Dus liet ik mij zonder bagage weer helemaal naar beneden zakken om in het plaatsje een rol wc-papier te kopen. De mevrouw achter de kassa maakte zelf het pak van vier rollen open, ja hoor, ik kon er ook wel 1 kopen. Terug omhoog merk je pas hoeveel gewicht uitmaakt bij het klimmen. Iedere keer moet ik denken aan zware wielrenners van meer dan 100 kilo.
Ooit had ik een programma op de pc dat het verschil prachtig aangaf. Op een tocht die ik maakte van 205 kilometer in de Pyreneeën zorgde 1 kilo minder gewicht voor een verschil van 10 minuten bij diezelfde krachtsinspanning. Ik viel 5 kilo af en was het jaar daarop inderdaad 1 uur eerder over de finish. Te zwaar is lijden in de bergen.

Dit gaat absoluut niet meer mee de volgende keer:
Een groot en zwaar slot: 900 gram. Niet 1 keer gebruikt deze tocht.
Een spijkerbroek met riem: 1 kilo. Maar 2 keer gebruikt.
Kleiner tentje, dat scheelt: 2,2 kilo.
iPad in hoes: 1,2 kilo. (Hij vreet ook stroom)
Lakenzak van zijde bestellen voor 1 persoon, dat scheelt 300 gram. Ik had alleen maar een tweepersoons.
Minder kleren: 400 gram.

Zo, dat is al 6 kilo minder en dan val ik zelf 5 kilo af, dan hoef ik de volgende keer 11 kilo minder omhoog te zeulen. Want zo zijn hellingen boven de 4% echt niet leuk meer.
En net als ik dat besloten heb houden de Ardennen op en golft het Franse landschap heel rustig op en neer langs dorpjes, kastelen en grote oorlogskerkhoven. De Duitse wat sober en verwaarloosd. Bij de Amerikaanse staat iedere grasspriet rechtop. Tja, een mensenleven weegt schijnbaar ook niet altijd even zwaar.

Frankrijk-Klaprozen

Posted 1 juli 2015 by Edwin in Geen categorie

6 responses to “Dag 5. Zwaar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ons trof het Duits kerkhof juist iets meer door zijn eenvoud.

  2. Het is per begraafplaats erg verschillend wat onderhoud betreft. Er zijn ook goed onderhouden bij maar allemaal heel eenvoudig. Ook wel erg met mos begroeide gedenkstenen en soms keurig schoongemaakt. Ook deze jongens en mannen gingen vaak verplicht moet je maar denken.
    Liefs van ons beiden.

  3. JEETJE Edwin. Je verzint nog wel minder bagage. Volgend jaar fluitend omhoog…… haha. Moet je wel omrijden. Anders ben je te snel terug……. haha

Geef een reactie

