Dag 4. Asfalt   11 comments


Montmedy-Citadel
Montmedy Citadel

Donderdag 4 juni 2014.

Orval‘Put, put, put!’, roepen de Belgische wielrenners als er een gat in het asfalt zit. Het moet wel het meest gebruikte woord zijn in België. Wat een slechte wegen voor een beschaafd land. Gelukkig soms een nieuw stukje. Ik ben erg blij met mijn superdikke Schwalbe Marathon banden. Voordat wij in Spanje woonden hadden we geen Belgische vrienden, nu wel en dat is best handig want ik weet dat ‘botten’, laarzen zijn, een ‘tas’, een mok is en ‘solden’ de uitverkoop. Nog belangrijker is dat ik een patatje, friet noem en een frikandel een currieworst. Helaas ligt de taalgrens heel dicht bij Nederland en spreken de meesten alleen maar Frans en ik niet maar voor mij doen sommigen hun best, ondanks de taalstrijd. Net over de grens in België hoor ik een Belg aan de barman vertellen over zijn vakantie in Nederland: ‘Als de Nederlanders Belgen zouden zijn dan spraken ze Frans. Er hing zelfs een bordje met: “hier geen fietsen plaatsen s.v.p.” Kan je nagaan, S’il vous plaît!’ In Bastogne moet ik de Belg gelijk geven. Het duurde jaren voordat ik in de gaten had dat Bastenaken-Luik in Bastogne begint en ik ken ook geen Bastenakenkoeken. In Bastogne hielden in 1944 de Amerikanen wekenlang stand tegen de Duitsers. Als jongen wist ik alles over het Ardennenoffensief, ach wie kent niet het antwoord aan de Duitse onderhandelaar: ‘Nuts’.
Nergens is wielrennen zo populair als in België, waarom is het wegdek dan zo slecht en ineens weet ik het antwoord. Haast alle huizen in België zijn door een jarenlange riante subsidie voorzien van enorme aantallen zonnepanelen. Bij sommige huizen tel ik er wel 40 en 12 lijkt wel een minimum. Nou, en toen was er natuurlijk geen geld meer om de puttekes te dichten.
Met een grote boog reed ik om Spa heen maar gelukkig leidt de route bijna door de abdij van Orval. Het is ineens een warme dag, met een temperatuur boven de 30 graden dus ik geef de Belgen gelijk, bier is veel belangrijker dan asfalt. Na 2 flesjes Orval fiets ik 15 kilometer Frankrijk in, om mijn tentje op te zetten in Montmedy. Het asfalt plakt aan mijn banden. Negens ter wereld smelt het asfalt al bij 33 graden, alleen in Frankrijk maar er zitten geen putten in.

 

Posted 29 juni 2015 by Edwin in Geen categorie

11 responses to “Dag 4. Asfalt

Subscribe to comments with RSS.

  1. Geweldig wat ’n tocht…… Gelukkig nog ruim twee weken voor de boeg……

  2. Mooie foto’s Edwin. Groetjes

  3. De nagel op de kop Edwin, de wegen zijn verschrikkelijk slecht in België ! En men doet er ook niet zoveel aan!!

  4. Maar de Bastogne taart en de frietjes zien er lekker uit , ook belangrijk 😉.
    Kus XXXXX
    Henk en Riet.

  5. …Het duurde jaren voordat ik in de gaten had dat Bastenaken-Luik in Bastogne begint…
    Ik denk dat je je vergist Edwin. De wielerklassieker begint in Luik, gaat naar Bastenaken en eindigt weer in Luik.

  6. Klopt die datum wel?

Geef een reactie

