Dag 3 Door de Ardennen.   3 comments


Bos-Belgie

Woensdag 3 juni 2015.

Kamperen“Maar jij zegt toch altijd dat Nederland zo klein is”, zei mijn Spaanse vriend. Vaak moet ik deze fietstocht aan zijn woorden denken. Manolo was helemaal niet verbaasd dat ik in Xaló een oud klasgenoot ontmoette waarmee ik op de Bosbouwtechnischeschool had gezeten. ‘Hoeveel van die scholen zijn er dan in Holanda?’ Tja, maar 1, geef ik bedremmeld toe. Hij denkt dat ik bijna alle Nederlanders ken en ik begin echt te geloven dat hij gelijk heeft. Bosbouw en de Ardennen, steeds moet ik bij al die hoge sparren aan vroeger denken. Houtproductie is nog nauwelijks een doel van bos in Nederland. In België wel, dicht opeen gepakt vormen daar de bomen een productiebos. Er onder groeit helemaal niets. Waardeloos voor de natuur maar lekker gemakkelijk als je ze zou moeten omzagen. Ik krijg er gewoon zin in: een goede motorzaag mee en dan kaalkap, lekker een dag zagen en nog gemakkelijk ook. Na 105 kilometer en 1100 hoogtemeters zet ik vermoeid mijn tentje neer op een camping aan het riviertje de Ourthe. Prachtig is het hier, het water kabbelt rustgevend. Een stukje verderop staat een busje met een Spaans kenteken, een tentje erbij en ook fietsen. Ze spreken Nederlands en wonen op Tenerife, de mannen zijn van mijn leeftijd en gaan vanaf hier naar Nederland fietsen. ‘O heb je bij Staatsbosbeheer gewerkt in Noordwijk. Daar heb ik heel lang geleden nog een stuk dennenbos gedund voor Duijndam. Ik woonde in Lisse. Dan ken je Arno Bos zeker ook wel?’ Natuurlijk, dat was een collega van mij en later heb ik nog 10 jaar hetzelfde werk gedaan. Zo praten we nog even door. We zijn even oud, nog sterk, houden van fietsen en ja, ook van motorzagen en heel veel bomen dicht op elkaar. Wat een toeval, maar ik weet al precies wat Manolo zou zeggen. Inderdaad: Nederland is klein.

De-ArdennenBelgie

Posted 27 juni 2015 by Edwin in Geen categorie

3 responses to “Dag 3 Door de Ardennen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Geweldig verhaal! Je moet eens een weekje in Berkheide komen raggen met een motorzaag. Er is genoeg te doen: dennen, esdoorns, abelen, populieren, amerikaanse vogelkers en andere twijfelachtige houtgewassen zijn allemaal bezig het open duin te veroveren.

    gerrit en anneke
  2. Zal het ook niet een beetje aan de omgeving en aan de dingen die je doet liggen welke mensen je ontmoet ? Maar dat heeft Manolo niet zo in de gaten en is ook moeilijk uit te leggen. Maar leuk blijft het zulke ontmoetingen .
    Lieve kus van Henk en Riet.

Geef een reactie

