Langs oude wegen van Katwijk naar Xaló   7 comments


Rocamadour

Een fietstocht van 2565 kilometer in 22 dagen.

regenMijn Santos fiets staat al de hele winter in de garage bij mijn ouders te wachten totdat ik hem terug fiets naar Spanje. Twee keer maakte ik vorig jaar deze lange fietstocht. De eerste keer met Dick in hotels en de tweede keer alleen met de tent achterop. Toen fietste ik de St.Jacobs fietsroute, die over Parijs gaat. Om naar huis in Spanje te komen vanaf Jaca maakte ik zelf een stuk route van 700 kilometer. De totale route is 168 korter dan de route naar Santiago de Compostela.
Deze keer volg ik ‘Langs oude wegen’, een route die in Maastricht begint en door de Ardennen gaat om via Vézelay, Rocamadour en Cahors weer bij de Col de Somport uit te komen. De afstand is ongeveer hetzelfde. Een prachtige route, ik vind hem mooier maar ook veel zwaarder. Ik raad hem niemand aan die niet gewend is om heel veel te fietsen. Neem dan de route over of om Parijs. Ik zie een zware helling als een uitdaging maar ik kan mij heel goed voorstellen hoe Sweerman, de samensteller van deze route, door menigeen vervloekt wordt. Op sommige dagen is er geen stukje van de route vlak en is het lang klimmen, hup weer 3 kilometer van 7% en 250 meter zelfs van 10%. Zonder bagage is dat al een hele kluif maar met een te zware tent achterop een hele uitdaging. Met de gang van een slak trap ik dan omhoog, in z’n 1 met hooguit 7 km/uur. Het is wennen dat het echt niet sneller kan. In die versnelling maakt mijn Rohloff naaf een ritmisch geluidje, ‘de gestage druppel holt de steen, de gestage druppel holt de steen, de…’ en zo kom ik omhoog. Die druppels komen ook niet zomaar in mijn hoofd op, vrijwel alle dagen heb ik te maken gehad met regen. Dat begon al binnen een uur na het verlaten van de droge garage van mijn ouders in Marknesse:

Marknesse-Katwijk 60 km.

Veel meer kilometers had ik op mijn racefiets moeten trainen dan 1500 kilometer. Ik voel het direct bij de eerste kilometers. Hoewel de tent nog in Katwijk ligt is de fiets zwaar. Deze Santosfiets is toch al zwaar, onverwoestbaar, altijd zonder problemen maar wel 18 kilo. Terwijl ik er 8 gewend ben. Als hij eenmaal rolt dan fietst hij heerlijk met de grote 29 inch wielen, de perfecte reisfiets. Dan doe ik voor de eerste keer mijn regenpak aan en trap tegen de wind in naar het westen. Ik moet naar Katwijk omdat de fiets een beurt moet hebben. De olie van de Rohloff naaf moet om de 5000 kilometer worden ververst. Na 20 kilometer fietsen, even voorbij Emmeloord weet ik het al zeker, 145 kilometer naar Katwijk ga ik nooit redden, tegenwind, niet sterk genoeg, regen en de de Ketelbrug gaat ook nog open. In Lelystad pak ik voor 6 euro de trein naar Leiden, kijk dat gaat al een stuk beter. In Leiden is het mooi weer en al om 16.00 uur zit ik in Katwijk aan de koffie. Nog een paar dagen rust en dan kan op maandag 1 juni de tocht beginnen.

KetelbrugLelystad-NS

Posted 24 juni 2015 by Edwin in Geen categorie

7 responses to “Langs oude wegen van Katwijk naar Xaló

Subscribe to comments with RSS.

  1. De volgende rit toch iets aan het gewicht van je bagage doen. Begin met een lichtere tent dat scheelt al. Al met al heb je een mooie tocht gehad en een grote prestatie geleverd.
    Lieve kus van ons.

  2. Nog bekende wegen ……….

  3. Zo je bent al weer goed bezig. Allemaal voor je verjaardag???

Geef een reactie

