Buitenleven.   14 comments


Woensdag 22 april 2015.

´Veel te veel werk, zo veel tuin! Wat is dat internet traag hier in Spanje, ik wil weer terug naar Nederland!´ hoor ik vrienden zeggen. Het komt mij heel bekend voor en ineens schiet mij te binnen dat ik er al eens eens een stukje over heb geschreven. Even zoeken….ja vijf jaar geleden:

Rivierbedding

Zondag 24 januari 2010.

zwaar_werkNederlanders zijn verwende stadsmensen. Overal is aardgas, stroom, drinkwater, razendsnel internet, riool, kabeltelevisie, goed openbaar vervoer en de supermarkten en scholen zijn dichtbij. In Amerika of Australië is er wel een wereld van verschil tussen de stadsmensen en de countrypeople. Hun levens zijn totaal verschillend. Ondanks de vele films die humoristisch dit verschil laten zien betrekken we dit nooit op onszelf en verhuizen naar het buitenland om op een afgelegen plek te gaan wonen. Hoe eerlijk de makelaar ook is, wij zien alleen het romantische huisje, het mooie weer en de prachtige natuur. Maar niet de droge rivierbedding waar je altijd doorheen moet. Niet het ontbreken van centrale verwarming, we stoken toch gewoon hout voor die paar weken in de winter? Of halen een paar gasflessen. Een vaste telefoonlijn is er niet nodig, met een klein beetje geluk heeft de gsm nog net ontvangst en de 30 kilometer rijden naar de supermarkt over bochtige bergweggetjes is een feest. Totdat je er echt woont, de winter toch lang duurt, het huis koud en vochtig is, het riviertje ineens stroomt. Je moet vroeg opstaan om brandhout te zagen, tijdens de grootste hitte siësta houden, zorgen dat je voor minstens twee weken eten in huis hebt. De stadse gewoonten moeten eraf en dat valt niet mee. Hoemaak je een houtkachel aan? Hoe zaag en kloof je brandhout? Hoe rijd je met een Landrover door een riviertje? Wanneer snoei je de vruchtbomen? Welk beest krijst er ´s nachts zo angstwekkend? Het ligt niet aan Spanje: het is de pijnlijke verandering van de comfortabele stad naar het ouderwetse, harde buitenleven.

Posted 22 april 2015 by Edwin in Geen categorie

14 responses to “Buitenleven.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja Edwin, het harde buitenleven. We houden het toch nog wel even vol zo. Jij ook? Volgens mij wil je niet meer terug……

    • Nee, ik ben een country boy en moest juist hier wennen aan buren dichtbij (50 meter) Altijd op plaatsen gewoond in Nederland waar de meeste stedelingen het veel te eenzaam vinden. De laatste keer dat ik buren heb gehad (aan ons huis vast) was ik 6 jaar oud daarna bedroeg de aftand meestal meer dan 1 kilometer.

  2. Zou het iets makkelijker zijn als je geen stadsmens bent, maar ergens in Overijssel op de grens met Drenthe en Duitsland woont. En je pas sinds een jaar of vijf riolering hebt. Blij bent met je 3mBit internet snelheid. Ja, vaste lijn, dat wel. Ik ervaar geen snelheid verschil tijdens mijn verblijf in Spanje.
    En ja, de winter kan dan nat en enigszins koel zijn in Spanje, hier duurt ie toch echt 3x langer. Siësta houden lijkt mij geen probleem. De afstand tot de supermarkt is in beide gevallen gelijk, ik zou in Spanje alleen een elektrische fiets nemen opgeladen door een zonnepaneeltje.. Nee, als het kon kwam ik morgen. Helaas heb ik mijn oude dag voorziening niet zo goed geregeld als jij.

    William v.d. Bliek
    • Klopt, zo ben ik ook opgegroeid en toen we hier gingen wonen was er nog niet eens satelliettelevisie en kon je ook geen geld pinnen. Nu is het verschil met Nederland veel en veel kleiner geworden en dus veel gemakkelijker. Je kunt natuurljk altijd proberen om iets voor de wintermaanden te huren.
      Groeten uit Spanje!

  3. Zo waar Ed… alle verandering heeft tijd nodig. Je moet je boompje verplaatsen en weer wortel gaan schieten.

  4. Heel mooi Ed.
    Ik wil zo graag, maar ik val zo snel terug in oude gewoonte’s. En geduld is een schone zaak, maar dat heb ik helaas niet altijd in de hand. Moet inderdaad enorm wennen aan de internet snelheid. Maar, hoe belangrijk is dat nu allemaal. Ben nu een paar dagen niet bereikbaar via mijn mobiel en het is zo rustig.
    Alles went.

  5. Ja inderdaad,velen zien er in het begin juist de romantiek maar van,het duurt 3 jaar heb ik me ooit laten vertellen en het klopte bij mij een beetje,ik had heinwee,nooit gedacht,vooral naar mijn familie.Maar nu na 4 jaar is dit veel beter en dat buitenleven,ja dat is nu net waar ik terug naartoe wilde,back to THE roots,wij huren en ik was 2 jaar geleden verhuist naar een beetje meer de bevolkte wereld,maar dit beviel me niet,ik was mijn gevoel met Spanje kwijt,nu wonen wij sinds 2 weken terug op de Campo omringd door bergen en natuur,dichtbij een klein nog echt Spaans dorpje Sedella.
    En luxe ,dat mis ik helemaal niet.

  6. Gauw je Santos halen!!! ……

  7. Ja, Edwin. Het went hoor. Zijn nu bijna uit de rotzooi. Mannen van Ramon weg, materiaal weg. Dat geeft enorme rust.
    Nu nog die gekke dingen van Cesar de
    grond in rammen ( wellicht heb ik toch te weinig kracht ) en dan nog een 10-tal bankalen maaien en dan …. Oh jeh kan ik weer opnieuw beginnen. De verwende stadsjongen gaat toch maar op zoek naar een tuinman voor het zware werk.

Geef een reactie

