Moestuinles voor leuke vrouwen   4 comments


Huerta1

Woensdag 15 april 2015.

Huerta2Er is heel wat veranderd in onkruidbestrijdingsland: 35 jaar geleden vertelden ze me dat je in 245T-ester zonder gevaar kon zwemmen. Later kwamen ze erachter dat als de vaten met dat ontbladeringsmiddel in de zon staan, zich dioxine ontwikkelt, dan is het niet echt gezond. In de cursus Fitosanitaria die ik nu volg, is de toon heel anders: chemische bestrijdingsmiddelen zijn gevaarlijk voor de gebruiker, de consument en het milieu. Het gaat over het gevaar voor bijen en het risico van vervuiling van het drinkwater. De leraar vertelt zelfs dat je de kleren die je draagt tijdens het spuiten, meteen daarna in de wasmachine moet gooien en ze niet tegelijk met de kinderkleertjes mag wassen. Tussen de vijftig examenkandidaten zitten drie buitenlanders, die mogen samen met een Spaanstalige cursist de vragen beantwoorden. Dus we zijn lekker snel klaar: hij snapt de strikvragen en ik ben sneller in het uitrekenen van de sommen. Over een maand of vijf krijgen we ons carnet thuisgestuurd en over een week of twee kunnen we bij de coöperatie ons diploma ophalen. Dan mag ik officieel in mijn eigen tuin spuiten en gif kopen voor eigen gebruik. Als ik ook de palmen van de buurman wil behandelen moet ik de cursus voor gevorderden volgen, maar dat vind ik te ingewikkeld in het Valenciaans. Op de terugweg kom ik langs de gemeenschappelijke moestuintje van de gemeente Xaló. Het is een project dat uitgaat van de gemeente: het is een praktijkcursus ecologisch tuinieren. Er wordt hard gewerkt vanavond: José is de grond aan het bewerken en vertelt de vrouwen wat ze moeten doen. Nee, mannen hebben zich niet opgegeven, die beperken zich liever tot commentaar geven en de boel opeten, zegt hij. Een leuk stel vrouwen heeft hij om zich heen, en ze luisteren allemaal vol aandacht naar hem. Ja, nu weet ik het, ik ga mij inschrijven voor de cursus “Moestuinles geven aan leuke vrouwen.

Huerta3

 

Posted 15 april 2015 by Edwin in Geen categorie

4 responses to “Moestuinles voor leuke vrouwen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Daar ga jij mee scoren , Edwin , zeker weten !!

    Rijk en Ria van Eck
  2. Kan je die brave man ook een keer naar mijn moestuin sturen. Ik heb niet zo’n mooie maaier om de grond om te ploegen.

Geef een reactie

