Wilde kruiden.   9 comments


Xalo-Mercat

Zaterdag 4 april 2015.

Xalo-ToniZelfs dat vervelende kleefkruid heeft een geneeskrachtige werking: als je diarree hebt moet je er op kauwen. Niet doorslikken, maar een poosje goed kauwen en je diarree is meteen over, vertelt Toni. Het is weer Mercat de la Terra, biologische markt, op de eerste zaterdag van de maand. Deze maand staat de markt in het teken van wilde kruiden en Toni weet er echt álles van af. Het is eigenlijk nog iets te vroeg in het jaar, mei is een betere maand om kruiden te oogsten, zegt hij. Met een paar oudere mannen uit het dorp wisselt hij geneeskrachtige tips uit, aan een stel jonge toeristen vertelt hij hoe de meest voorkomende kruiden in de heuvels hier heten, en waar ze voor dienen. Toni verdient zijn brood in zijn tuincentrum, met gekweekte planten en bomen, zijn hobby zijn de wilde planten. Als schrijver van een boek over de wilde orchideeën van Xaló weet hij ook precies welke soorten er al bloeien. Het is lekker druk op de markt en na een kop koffie, een praatje hier en daar en een biertje is de ochtend al weer om. Vóór we bij restaurant Riu Rau neerstrijken voor de lunch moet ik nog gauw even langs de apotheek voor iets tegen de hooikoorts. Als ik weer buiten sta met een doosje pilletjes bedenk ik me pas dat ik eens een keer aan Toni moet vragen of hij daar ook iets voor weet.

Mirella-VicenticaXalo-jam
Bakkerij Vicentica is ook aanwezig op de mercat de la terra.

Posted 4 april 2015 by Edwin in Geen categorie

9 responses to “Wilde kruiden.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Als Toni ook iets weet tegen hooikoorts dan zou ik dat ook graag horen. Het hooikoorts seizoen komt er weer aan. Komende week wordt het ook in Nederland mooi weer. Alvast bedankt!

    • Hier heb ik al een paar weken last maar van alle antihistamine wordt ik slaperig en loom dus heb ik nu alleen wat neusdruppels. In Nederland hen ik erg last van berk, els en de eiken(denk ik) gelukkig weer niet van grassen. Maar ik geloof niet dat er iets is dat echt goed helpt.

  2. Bij mij zijn het juist de grassen. Ik slik Allerfree met als werkzame stof Loratidine. Het helpt me maar gedeeltelijk en ook ik word er slaperig en sloom van. Van Cetirizine word ik heel beroerd. Zou mooi zijn als Toni een oplossing weet!

  3. Jullie ook fijne dagen en alvast bedankt!

  4. Nu ben je dus ook een man met beperkingen net als je ” baanloze vriend ” in Nederland. Of is hij nu een rentenierende vriend geworden ?
    Fijne Pasen en kus.
    XXXXX
    Henk en Riet.

    Henk en Riet Huge
    • Mijn ogen tranen….
      Tja, ik kan hem niet meer “mijn in Nederland werkende vriend” noemen. Als rentenier ben ik toch veel vrijer en ook niet met handen en voeten gebonden aan Nederland.

      Vrolijke paasdagen en een lieve kus!

  5. heeft hij ook iets om dat in de tuin vervelende kleefkruid te verwijderen ?

Geef een reactie

