Bloemetjes fotograferen.   Leave a comment


Fotos-maken01

Vrijdag 3 april 2015.

” Wil jij even daar gaan staan? Zodat er schaduw op de achtergrond valt?” Ja natuurlijk, als jij dan straks even mijn reflector vasthoudt. “Mijn parasol ligt in de auto, mag ik jouw diffusor even lenen?” Ja natuurlijk, en mag ik dan even zo´n achtergrond van jou gebruiken? Dat wil ik ook wel eens proberen. “Dat deel van je foto vind ik iets te donker.” Dat kan je wel vinden, maar ik houd van een natuurlijk effect, ik wil dit helemaal niet inflitsen. We zijn op dezelfde plek als waar ik twee weken geleden foto´s van orchideeën gemaakt heb. Voor de Robertiana´s zijn we eigenlijk te laat en voor de sniporchis net te vroeg maar hoe langer we rondlopen hoe meer mooie bloemetjes we ontdekken tussen het onkruid. Statieven worden opgesteld, camera´s ingesteld, flitsers aangezet en composities bepaald. En dan is het een kwestie van ieder voor zich: de één wil een neutrale achtergrond zodat de bloem goed uitkomt, de ander wil de bloem fotograferen zoals hij er staat en de derde gaat voor effect van tegenlicht en dauwdruppels. De één flitst in, de ander niet. Hoeveel scherptediepte wil ik? Is deze achtergrond storend?

Fotos-maken-02Fotosmaken03

Van één bloem kan je veel verschillende foto´s maken, spelend met licht en compositie. Bloemen fotograferen is heel persoonlijk en aan het eind heeft iedereen andere foto´s. Maar allemaal moeten we languit op de grond, in het gras dat nat is van de dauw.  We zijn extra vroeg opgestaan en zijn uren bezig, totdat de zon te hoog komt en het licht te hard wordt. Ieder bloemetje dat per ongeluk plat getrapt is, wordt zorgvuldig weer rechtop gezet. Het ziet er zo simpel uit, een foto van een bloemetje, maar het is geestelijk én lichamelijk zwaar afzien.

Robertiana2Robertiana

Posted 3 april 2015 by Edwin in Geen categorie

Geef een reactie

