Bijna aan de top!   6 comments


Vrijdagochtend 8.00 uur, 19 februari 2015.

Vorig jaar was ik bang dat ik mijn vermogen om zelfs de Sahara groen te krijgen was verloren. Met slechts 248 mm regen sloten we 2014 af. Maar mijn persoonlijke regenwolk is weer terug!
Op 2 mm na heeft ons weerstation met 123,6 mm de meeste regen van de communidad Valencia gemeten tot nu toe. We gaan een mooi groen voorjaar tegemoet.

Vastleggen in volledig scherm 19-2-2015 213936

Posted 20 februari 2015 by Edwin in Geen categorie

6 responses to “Bijna aan de top!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ga jij lekker op je regenwolk zitten… ik ben verkouden door al die regen…

  2. Die wolken hebben blijkbaar alleen boven jullie huis gehangen, hier (5km verder) maar de helft­čśŽ

  3. Simone, Lekker zo…… ik ook al. Lig in bed met koorts……………. Kom ik naar de zon, alleen maar regen. Groen? Al mijn bourgainvilles zijn bevroren…….. Huil Huil. Fijne dag en de zon komt weer door. Joepie…..

  4. Gefeliciteerd! Ik hoop dat het straks lekker groen is als we komen. Wij willen veel sappige plantjes zien!

    gerrit en anneke
  5. Toch een vreemde streek hier, in Xalo 5 x zoveel regen dan hier in Calpe? 12km hemelsbreed?

    • Nee, dat is niet vreemd: boven de zee ontstaan wolken die moeten stijgen om de bergen te passeren. Hoger is het kouder dus condenseren ze en gaat het regenen. De kuststrook heeft daardoor minder neerslag. Dit is ook al een beetje in Nederland geval. Texel heeft vaak de minste regenen en Apeldoorn op hogere Veluwe het meeste. Zou er in het oosten van Nederland een bergrug liggen dan zou de regen daar met gemak oplopen tot 2500 mm per jaar. Dat is nu zo’n 750 mm. Dit effect is hier door bergruggen zoals de Bernia duidelijk aanwezig. Op een kaart kan je duidelijk zien dat de punt waarop Xalo ligt in de Middellandse zee steekt en van drie kanten regen kan ontvangen. Vandaar dat Vall de Pop zo groen is. Natuurlijk is dit effect op Mallorca nog veel groter. Daar staan ze aan de top met bijna 300 mm dit jaar. http://www.meteoclimatic.net/index/mapinfo/ESIBA?d=20150221&mp=14

Geef een reactie

