Ahmed.   2 comments


Door een reactie van Dick op Met pensioen hierbij een oud blog van maandag 3 september 2007.
(Doordat Sanoma Weblog.nl om het leven heeft gebracht moet ik oude blogs van voor 2011 weer van foto´s voorzien en de verminkte tekst herstellen. Sommige links werken dus ook niet)

Cullera

“Een man die pakweg twintig jaar als simpele boswachter heeft gewerkt voor Staatsbosbeheer, langzaamaan ziek wordt van de toenemende bureaucratie en regelgeving, maar ondertussen zelf zuinig heeft geleefd, en op een dag op zijn rekeningsaldo kijkt, en denkt: ‘Verdomd. Met deze centjes zou ik best wel eens een leuk huisje in Spanje kunnen kopen, om daar met het plaatselijke prijsniveau, als ik een beetje zuinig aan doe, de rest van mijn leven te gaan rentenieren.”

Las ik tot mijn verrassing op het weblog Plukdenacht , waar ik als voorbeeld wordt genomen. Maar ik had rond 1985 ook een voorbeeld:

Blindelings knoop ik iedere ochtend mijn groene Staatsbosbeheer stropdas. Ik ontbijt, en loop de 20 meter naar kantoor, pak een portofoon en met Astor, mijn trouwe Mechelse herder ga ik de duinen in ter surveillance. De eerste kilometer volg ik het fietspad richting Hotel Duinoord. Zo vroeg is er maar één andere wandelaar op pad. Zijn naam is Ahmed, hij woont in Den Haag en loopt iedere dag 4 kilometer om in Hotel Duinoord de afwas te doen. Hij vult de afwasmachines en alles wat er niet in kan wast hij met de hand af. Uren lang, dagenlang zelfs jaren lang afwassen. Werk waar geen Nederlander voor te vinden is doet deze Turk voor het minimumloon. Hij huurt een flat in de binnenstad van Den Haag met nog 7 andere mannen. Dat is dus heel goedkoop. Nederland behoort tot de vijf rijkste landen ter wereld en hij verdient met de afwas in één maand hetzelfde als één jaar werken in Turkije. Ahmet is zuinig, want Nederland is vreselijk duur. Al zijn geld spaart hij. Binnen één jaar had hij zijn eerste huis aan de Zwarte Zee. De bouw van de tweede is net gestart. Nog een jaar of 10 en dan gaat hij terug naar Turkije om huizen en een winkel te verhuren en te rentenieren. Tien jaar afzien en dan genieten, dat moet toch te doen zijn? Goed, bij ons werd het 16 jaar. Zelf geen auto, niet uit eten, niet naar de kapper, de tondeuse
erover is ook goed, kasboekje bijhouden, hout stoken, sparen en later zelfs wat beleggen. En we hebben een doel, leuk. Natuurlijk is het soms afzien maar wij hoeven niet de afwas te doen, wij hebben prima banen. Wat zeuren we eigenlijk. Wat Ahmed lukt kunnen wij toch zeker ook?

(lees ook: “Geld is gemunte vrijheid”. )

Astor-1986Edwin-1984

Posted 14 februari 2015 by Edwin in Bericht

2 responses to “Ahmed.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi stukje en die foto’s (trouwens de foto’s hierboven zijn héél bijzonder)! Kunt wel zien dat Cokky toen al talent had.
    Overigens, Januari 2017 gaat het worden!

    • Leuk! Dan kan je ergens naartoe leven. Ik vond 2000 zo’n mooi jaar. Maar goed, het werd september 1999. Wel blijven genieten van je werk en van Nederland anders duurt het heel lang, is mijn advies.

Geef een reactie

