Met pensioen.   24 comments


Maatpakken

Woensdag 11 februari 2015.

Tien maatpakken tel ik, zijn werkkleding hangt nutteloos in de kledingkast die net uit Nederland is gearriveerd. Onze vrienden hebben hun huis in Nederland plotseling weten te verkopen en nog mooier, op hetzelfde moment kon hij ook met pensioen. Met een Spaans huis op een halve hectare grond hoeft hij zich niet te vervelen.
Voor mij is het al 16 jaar geleden dat ik mijn baan kon opzeggen. Ik was 43 en ben nog steeds van mening dat hoe vroeger je stopt met werken hoe gemakkelijker het is. Zelf werkte ik precies 25 jaar bij Staatsbosbeheer. Met de woorden: “Nog maar 15 jaar en dan heb je 40 dienstjaren en volledig pensioen”, probeerde mijn chef mij nog te overtuigen om te blijven. Mij niet gezien, ik was oersterk, had nergens pijn, ik wilde fietsen en reizen, nee ik kom over 15 jaar wel terug, grapte ik. Een goede beslissing want ik had nog 24 jaar moeten werken, tot mijn 67ste. Wij gingen in Spanje wonen en veel reizen. Verbaasd merkte ik dat het zeker 4 jaar of misschien wel langer duurde voordat ik volledig ontspannen was. Na een maand dacht ik: nu ben ik echt ontspannen en na 6 maanden dacht ik hetzelfde: nee, nu pas. Dat hele proces zie ik nu bij mijn vriend, van half overspannen toen hij nog een hoge leidinggevende functie had tot nu, plotseling totale vrijheid. Die 10 maatpakken zeggen alles: na 40 jaar werken is totale vrijheid best moeilijk.

Posted 11 februari 2015 by Edwin in Geen categorie

24 responses to “Met pensioen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ha ha!!! Gun hem de tijd…. en misschien kan je dan nog wat van hem leren !!!

  2. Ach weet je, wij verzinnen wel een leuk uitje waarbij hij zijn pak aan kan!! Kan Ed zijn nutteloze pak in Spanje ook eens aan!!

  3. Correctie: mijn pak is niet nutteloos, maar werkeloos.

  4. Tien? Ja hallo, er moet ook nog brood op de plank komen. O, nee…. Nou vooruit dan maar.

  5. Herkenbaar verhaal. Ik ben 55 jaar en anderhalf jaar geleden gestopt met werken. Ook ik merk dat ik heel langzaam steeds rustiger wordt. In mijn hoofd komt steeds meer ruimte en ook mijn lijf voelt rustiger. Mooi om te horen dat dit nog wel even door kan gaan!

  6. Wat een leuk verhaal. Ik had wel gezien dat je je camera bij je had, maar geen idee dat je deze foto gemaakt had.
    En ik me maar uitsloven met mijn gasbrandertje om het onkruid tussen de steentjes weg te branden i.p.v. Round up te gebruiken.
    Als jij nou je werktenue van Staatsbosbeheer te voorschijn haalt, dan kunnen we met gastroseis de show gaan stelen bij Frattini.

  7. Dat ontspannende ! Ik begrijp dat helemaal… nu na precies een jaar voelt het steeds beter dan het ooit is geweest… Heel herkenbaar…

  8. Dank voor jullie berichten hier. Ze vormen een belangrijk tegenwicht om op koers te blijven. Hier om mij heen zijn er weinigen die begrijpen dat ik over twee jaar, met dan nog 10,5 jaar te gaan, toch ga stoppen met mijn betaalde baan. Jullie ervaringen zijn gezonde voeding!

    • Dat had ik dus 16 jaar geleden ook maar als je heel sterk werken zo gaan missen kan je altijd vrijwilligerswerk doen. Alleen dan bepaal jij wanneer en hoeveel uur en wat. Eens moet iedereen stoppen met werken. Volgens mij kan je dan beter gezond zijn dan oud en krakkemikkig. Je geeft de beste jaren van je leven aan een werkgever meestal totdat je niet meer productief bent en dan pas mag jezelf van je vrijheid gaan genieten. Dus gewoon doen hoor, geld is ook niet alles.

  9. Ook ik (57) zou heel graag willen stoppen met werken en naar Spanje willen verkassen. We zijn maar met z’n tween, dus in principe staat ons niets in de weg. Nou buiten de financien natuurlijk! Pensioen wordt pas op 67 uitgekeerd. Bij eerder stoppen (bv 62/63 jaar) scheelt mij dit al € 500,00 p.m., maar is onvoldoende om een goed leven in Spanje te leiden. Ook al hebben wij een kapitaaltje opgebouwd, dan nog vragen wij ons of hoe iedereen dat doet (lees Edwin en Cocky). Jullie hebben 25 jaar moeten overbruggen (in jullie tijd bouwde je pas miv je 25e pensioen op). Voor ons blijft het dus een raadsel, ook al hebben we uit jullie website begrepen dat je de beschikking hebt over een beleggingskapitaal. We krijgen toch ook niet de indruk dat dit over een miljoen gaat. Geef ons de gouden tip want voor ons blijft het een groot mysterie!!!!

    • O, dat is een heel lang verhaal. In 1999 heb ik ooit een stukje geschreven voor Vrij Nederland: http://edwincokky.nl/Documenten%20overig/Vrij%20Nederland.htm

      Alle regelingen waar wij gebruik van hebben gemaakt zijn nu afgeschaft. Wij konden hier 21 jaar geleden een goedkoop een erg mooi huis kopen voor 90.000 euro. We konden toen nog alle schulden van ons inkomen aftrekken. Persoonlijke leningen, de hypotheekrente voor een tweede huis in Spanje en ieder jaar ook nog eens 34.000 gulden aan lijfrente polissen. Staatsbosbeheer had voor boswachters nog goedkope dienstwoningen. We hebben 20 jaar lang geen auto gehad omdat we alles konden fietsen en ik een dienstauto had. Kleding kocht ik nauwelijks. Ik heb nu nog 2 Goretex Staatsbosbeheerjassen hangen. Overwerk werd nog uitbetaald: 200% op een zondag. Alles zat ons mee ook de internethype enz. enz. Op sommige rekeningen zoals de Amev middelingsrekening kregen we 11% rente! Toen wij eind 1999 stopten hebben we de vrijgekomen lijfrente vastgezet voor 5,8 % dat was toen niet erg hoog voor 20 jaar vast vond ik. Nu blijkt van wel. Het was niet alleen puur geluk maar alles zat ons mee. Eigenlijk heel mijn leven al. Zelf mijn ouders leven nog en wonen zelfstandig. Tja, ik kan er ook niets doen. Toen ik op mijn 19de boswachter werd en een prachtige dienstwoning erbij kreeg aan de Wassenaarseslag zei een wegwerker tegen mij: “Man, jij bent gemaakt met een gouden pik met een diamanten eikel” hij had gelijk.

  10. Het zij jullie gegund! Alleen wij horen zoveel om ons heen van mensen die met allerlei regelingen eerder stoppen met werken. En wij zitten dagelijks te piekeren en te mijmeren hoe we een gedeelte van het jaar in ons geliefde Spanje kunnen gaan verblijven. Mijn vrouw is nu al weer bijna 4 jaar zonder werk (had een goede baan) door de crisis. En ik heb het al jaren gehad met mijn kantoorbaan. Het buiten zijn en leven roept iedere dag. Wat trekt ons over de streep om nu de stekker er uit te trekken en een aantal financiele risicos te lopen.

    • Dat is altijd het grote probleem, die afweging. Ik had een prachtige dienstwoning en (voor velen) een heel erg aantrekkelijke baan. Jaren lang liep ik te piekeren hoe mijn vrijheid te krijgen zonder al teveel risico. Het blijft altijd heel erg moeilijk. Ik heb ooit in 2007 een stukje geschreven hoe wij op het idee kwamen om te gaan sparen. Doordat Weblog.nl van Sanoma schandelijk ten onder is gegaan is alleen de verminkte tekst nog over. Ik zal het nakijken en dan zet ik het vanavond op ons blog. Maar geld is inderdaad heel erg belangrijk om je doelen te verwezenlijken.

  11. Pingback: Ahmed. | Wonen in Spanje

  12. Ik heb jullie filmpje en het stukje in 2007 bekeken. Het ziet er allemaal fantastisch uit. Over 2 weken gaan we met de auto weer een maand nar Spanje. We hebben de mogelijkheid om in het huis van vrienden in Blanes te vertoeven. Vandaar uit kunnen we rondtrekken. Misschien zou het een leuk idee zijn om ook jullie richting uit te gaan en eens rond te kijken. We hebben in al de afgelopen jaren alle kustlijnen en grote stukken van het binnenland van Spanje bekeken. Mijn vrouw heeft sinds een paar jaar een website over Spanje opgezet.

  13. En dat kan ik beamen.
    Vandaag lekker veel regen, was welkom. En de goede tijd gaat zeker over twee weken beginnen.

Geef een reactie

