Cremat.   9 comments


Spanje-januari

Dinsdag 28 januari 2915.

Zon, zon, zon, het is weer een schitterende dag. Niet zo warm als gisteren, de temperatuur komt niet hoger 14,9 graden maar dit is voor mij de tijd om lekker in de zon te zitten. In de zomer laat ik dat wel uit mijn hoofd. Nu sukkel ik iedere middag even weg op een beschutte plek. Hoewel er nog bijna geen amandelbomen in bloei staan bloeien er wel duizenden witte bloemetjes.

Cremat

“Cremat”, gebruiken de Valencianen voor quemado, verbrand dus. Alweer een woord dat ik in het Valenciaans gemakkelijker vind dan in het Spaans. Het snoeihout afkomstig van de druivenstruiken wordt direct verbrand.

Posted 28 januari 2015 by Edwin in Geen categorie

9 responses to “Cremat.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heerlijk zo even wegdoezelen in het zonnetje. Vogeltjes fluiten en de lucht ruikt niet naar honing maar naar houtvuurtjes! Nee die amandbloesem duurt nog even. Her en der een boompje in bloei. Ik zie wel veel knoppen zitten of zou door de droogte de bloei toch minder uitbundig worden? We wachten af, Feliz Siësta….

    René & Francine
  2. “Witte bloemetjes”? Zo makkelijk kom je er niet van af. Een soortnaam willen we horen!

    gerrit en anneke
  3. Was jij nou boswachter of ik? Maar goed, tijd om de lokale plantenman weer eens in te schakelen vrees ik.

    gerrit en anneke
  4. Goedemorgen Edwin,

    Je lezers zijn vandaag zeer streng en niet echt aardig tegen je………. Zal ik wel zijn hoor….. De bloesem moet over een week of 3 a 4 op zn mooist zijn. Kan ik er ook heerlijk van genieten. Kun je de bloeii nog even tegenhouden?
    Fijne dag en groetjes. O ja hier is het week gewoon K.

  5. Het is jammer dat alle druivensnoeisel nu reeds in vlammen opgaat. De Fransen gebruiken goed droog druivensnoeihout in de zomer voor de barbecue. Dat brandt snel en als een tierelier, geeft intense warmte en volgens hun zeggen ook een bijzonder aroma aan het geroosterde vlees.

    • Daar gebruiken ze hier de oude druivenstronken voor. Het snoeihout werd en wordt soms nog gebruikt om brood te bakken maar het is wel veel werk om takkenbossen te maken.

  6. Geef mij toch maar een caraquilo ( cremat ) dat is lekker en geeft niet zo veel rommel.

Geef een reactie

