Winterwind.   8 comments


Loesje-en-Lliber

Donderdagochtend 9.00 uur, 22 januari 2015.

Lliber-AlicanteDe winterwind uit het noordwesten waait met windkracht 3 en dat voelt koud aan. Het is 8 graden en de hemel is vrijwel onbewolkt. Gisteren was een dag met veel zon en het werd 13,6 graden. De hoogste windsnelheid was 37 km/uur, dat is windkracht 5. Het is een droge wind vanuit binnenland. De luchtvochtigheid zakte tot 40 %.

Loesje is alweer 9 jaar maar in een speelse bui en loopt heel ver met mij mee. Klimt in een amandelboom om even gek te doen. Op de achtergrond ligt Lliber. De witte bloemetjes die nu bloeien is Diplotaxis erucoides, Wilde rucola.

Posted 22 januari 2015 by Edwin in Geen categorie

8 responses to “Winterwind.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Weer zo´n mooie foto, straks nog mooier als de amandelboom in bloei staat. Gisteren onderweg de eerste bloesembloemetjes (enkele hoor!!) gezien.
    Verheugen ons al op de bloesempracht en jullie mooie foto´s.

  2. “37 km per uur, dat is windkracht 5”. Ik heb me altijd verbaasd over die schaal van Beaufort, nu heb ik het op Wikipedia maar eens opgezocht hoe dat zit. Leerzaam en onthutsend. Ik ben erg voor het 10-tallig stelsel, dus ook voor wind, zo van: windkracht (eigenlijk: windsnelheid!) 1 = 1-10 km/u, windkracht 2 = 11-20 km/u, enz. Ik zal daar eens een stukje over schrijven. Ik stel voor de nieuwe schaal “de schaal van Gerrit” te noemen. Mee eens?

    gerrit en anneke
    • Helemaal mee eens dat zou veel duidelijkheid geven Gerrit.

      Henk en Riet Huge
    • Nou, ik vind in kilometers per uur het duidelijks. Waar ik wel problemen mee heb is dat een uur geen 100 minuten heeft en de dag geen 10 uur en 7 dagen in een week is ook vreemd, toch? Twaalf maanden in een jaar. Kan dat nou niet beter? Zou je daar dan ook wat aan kunnen doen?

  3. Ja, dat kan allemaal beter! Die 10 uur per dag (en dan een 8-urige werkdag, daar hebben wij toch geen last meer van) en die 100 minuten per uur (en dan gelijk ook maar 100 seconden per minuut) gaan we regelen. Net als die 10 dagen per week (waarvan maar 2 weekenddagen, maakt voor ons ook niet meer uit). Wel een beetje zielig voor Anneke, maar dit terzijde. De maan kunnen we een zetje geven. Maar ik vrees dat we nog wel even aan die 365 dagen per jaar vastzitten.

    gerrit en anneke
  4. Weer zo’n mooie foto. Je zou van alle katten een tentoonstelling van kunnen maken.

    Herna Jeanette Kampherbeek

Geef een reactie

