Dag 8 Lesperon-Saint Emilion, 135 km.   9 comments


dag8foto-1-1
Woensdag 20 augustus 2014 (Xaló – NL, dag 8).

Fransen zijn gek op heggetjes, dat is wel duidelijk. Nu is dat tegenwoordig ook heel gemakkelijk te realiseren, met een klepelmaaier die je aan een hydraulische arm op de trekker prachtig verticaal kan zetten. Ze doen er nu alles mee: snoeien de bomen langs de wegen, maaien het gras en snoeien de druiven ook in strakke heggetjes. In de druiventeelt gaat het ook geweldig, er hoeft weinig meer met de hand gedaan te worden en de wijn kost twee keer zo veel als de wijn bij ons uit de vallei waar alles handwerk is. Bij een paar wijnbouwers zie ik dat met de hand de onderste bladeren eraf zijn gehaald. De druiventrossen hangen nu mooi in de zon te rijpen. Die doen er tenminste nog wat aan, het ziet er goed uit.

dag8foto-2

Iedere dag neem ik een Frans menu del dia. In Frankrijk is heel normaal om al even voor 12 uur aan de lunch te beginnen.

dag8foto-4

Zelfs de druivenranken zijn omgevormd tot heggetjes.

 

Saint-Emilion is misschien wel het bekendste wijndorpje van Frankrijk en dat is te merken. Het plaatsje zelf doet mij denken aan Volendam of zo, iets waar iedere toerist geweest moet zijn. Er lopen zelfs Japannertjes. Natuurlijk wist ik toen ik daar de camping op fietste dat het een voortzetting van het toeristenplaatsje zou zijn. Maar goed, ik wilde niet gaan zoeken naar een vrij kampeerplekje en even lekker warm douchen. Maar 33 euro voor 1 nacht is echt te gek. De chef wordt erbij gehaald, goed dan, voor 1 nacht 20 euro. Nog veel te veel maar vooruit maar. O ja, vanavond is er disco en Miss camping verkiezingen, zegt de medewerkster enthousiast. Lijkt mij geweldig, zeg ik maar. De wifi kost voor een uur 2 euro, ach ik doe wel zonder. Ik zet mijn tentje neer op de aangewezen plek, douche enorm lang, stop de watjes in mijn oren en slaap heerlijk.

dag8foto-3

Echt Frans: een rauw ei en rauw gehakt. Niets van gekregen trouwens.

dag8foto-5

En na zwaar onderhandelen sta je dan zo voor 20 euro. Was er wel een discoavond en campingmisverkiezingen. (Vraagprijs was 33 euro voor 1 nacht)

Posted 25 augustus 2014 by Edwin in Geen categorie

9 responses to “Dag 8 Lesperon-Saint Emilion, 135 km.

Subscribe to comments with RSS.

  1. HAY EDWIN. JE SCHIET AL OP. MOOIE FOTO’S EN LEUKE TEKSTEN. NIET TE SNEL KOMEN HOOR ………….. HET IS HIER WINTER…….. WAARSCHIJNLIJK HEB JE DAAR NIET OP GEREKEND. GROETJES

  2. Je moet maar zo denken, dat die camping eigenaar ook een keer wil gaan rentenieren 🙂

  3. Wij doen het echt veel goedkoper. En gegarandeerd absolute rust ’s nachts, als je de uilen, krekels en pauw niet mee rekent. En oh ja, een gratis leasepoes in je tent om je gezelschap te houden…. 😉

  4. Ik moet er niet aan denken dat rauwe eten te eten, bah! Voor de rest weer een leuk verslag 🙂

  5. dat rauwe eten noemt men “steak tartare”, laat ik in ons bedrijfsrestaurant nooit staan !

  6. Ha wijn! Frankrijk is een land van regeltjes. De druiven van de cru wijnen in de Bordeaux, en ook in de Bourgogne/Beaujolais en waar al niet, mogen uitsluitend handmatig geplukt worden. En dat terwijl er tegenwoordig zeer geavanceerde plukmachines zijn, maar ja dat mag dus niet.

  7. Goed op smaak gebrachte staek met kappertjes peper zout cognac enz is goed te haggelen en zeker met een flesje Emilion. Alle route’s zijn anders vanuit de andere richting.

  8. Laten we bij deze niet vergeten dat Edwin vermoedelijk al een 800km verder is en zijn dagelijkse portie hemelwater krijgt onderweg.
    In moeilijke dagen moet je sterkte zoeken in de leuke herinneringen Edwin!
    Nog even doorbijten en je kan je opwarmen bij de kachel in het ouderlijke huis. 🙂

  9. Edwin, geen foto’s van de Miss Camping verkiezing??? Dat is anders niet uw gewoonte !!! 🙂

Geef een reactie

