Op zoek naar oude bomen.   8 comments


Bij-Millena

Zaterdag 5 juli 2014.

Iep-in-MillenaDe Olmo Milenario in Millena staat er patent bij en dat had ik eigenlijk niet verwacht. Dik driehonderd jaar oud is de duizendjarige nu en nog gezond ook. Deze oude iep (Ulmus minor) heeft de iepziekte tot nu toe overleefd. Net als in Nederland zijn er in Spanje nauwelijks nog iepen over. Zijn stam van 2 meter dik is opgevuld met cement en zo kan hij het nog vele jaren volhouden. Eerst hebben we een mij onbekend weggetje gereden op zoek naar de duizendjarige Oliva Milenario maar die konden we niet vinden. Millena is een dorpje van nog geen 200 inwoners, natuurlijk met een bar/restaurant. Ik ben gek op het binnenland van Spanje, we komen maar 6 auto´s tegen, de lucht is er droger en de wegen zijn afwisselend. We rijden met ons drieën via de smalle weg naar Quatretondeta. Normaal rijden we om het plaatsje heen maar Luis weet de weg door het dorpje te vinden. Ik weet nu al dat ik het de volgende keer niet meer weet te vinden maar leuker is het wel voor een keertje. Daarna houden we in Gorga een lange almuerzo, met ieder 2 carrajillos (voor ieder been 1) Na 90 kilometer zijn we terug in Xaló. Mijn Garmin geeft 36 graden aan, dat zal best kloppen in de volle zon dus laten we grote glazen bier gemengd met Fanta Lemon brengen. Deze Spaanse variant van Radler bestaat hier al sinds de Fanta is uitgevonden en daarvoor mengden ze het bier vast met iets anders. Fijn dat deze traditie er is want naar mijn huis is het nog 2 kilometer fietsen en dan, siësta.

Naar de route op Strava.

BenimasotLuis-en-Gareth

Posted 5 juli 2014 by Edwin in Geen categorie

8 responses to “Op zoek naar oude bomen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo te lezen heb jij weer een heel erg vervelende dag gehad….😊😊
    Genieten is een mooi werkwoord.
    Gr.Grt.
    Rijk en Ria .

    Rijk en Ria van E k
  2. En ik kan weer genieten van wéér een mooi geschreven stukje met prachtige foto’s.
    Dank je wel.

  3. Die driekwart broek lijkt me logisch, met 36 graden ;).

    • Nee, dat komt omdat Luis een huidaandoening heeft, vitiligo waardoor hij geen pigment meer in zijn huid heeft. Vandaar ook de mouwtjes en in zijn gezicht nr 50.

  4. Leuk hè een duizend jarige iep van drie honderd jaar. Zo kunnen ze nog zeven honderd jaar vooruit. 🙂

    Henk en Riet .

Geef een reactie

