Rode spoorbloem (Centranthus ruber).   19 comments


Spoorbloem

Dinsdagochtend 7.45 uur, 15 april 2014.

Alweer komt de zon op aan een onbewolkte hemel en alweer is het het windstil en 8 graden. Gisteren werd het 23,2 graden en heb ik een prachtige tocht gefietst  die we vanmorgen gaan overmaken met de auto en camera´s. Er bloeit nu zoveel. Langs en op de muurtjes bloeit nu de spoorbloem. Een plant die hier huis hoort. De spoorbloem kan goed tegen droogte en houdt van kalkrijke grond. Ik weet trouwens ook een Rode spoorbloem met witte bloemen te staan.

Posted 15 april 2014 by Edwin in Geen categorie

19 responses to “Rode spoorbloem (Centranthus ruber).

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nooit geweten dat die plant “rode” spoorbloem heet omdat we ook vaak witte hebben gezien.
    Leuk hoor maak maar. Een mooie tocht.
    XXX van Henk en Riet.

  2. Ze staan ook heel mooi in een vaas op tafel

  3. Hai Edwin,
    Kun je mij vertellen waar de witte plant staat? In Frankrijk heb ik deze wel gezien, in Denia heb ik ze alleen in rose in de tuin, maar wit erbij zou ik ook mooi vinden,als je ze na de bloei terugsnoeit, komen ze nog een keer.

    • Ja, hij staat hier bij mijn buurvrouw maar die kan je niet uitsteken dat vindt ze vast niet goed. Bovendien denk ik dat de grond daar te rotsig is om wat wortels erbij te krijgen. Ik zie ze inderdaad wel vaker bloeien maar wij hebben ze nog nooit teruggesnoeid, goed idee!

  4. een albino 😉 ..hahaaa…laat ik nu al jaren zeggen dat het Valeriaan is …weer wat geleerd.

  5. Volgens mij komt de Valeriaan er vlak achteraan. Ik bleef vorig jaar maar zeggen tegen ons bezoek, dat het “ik noem het Ridderspoor” was. Zij wist zeker dat het Valeriaan was omdat ze het in Nederland in haar tuin had staan. Bij de Valeriaan zit de bloem ook enkel in de top viel mij op.

    • Spoorbloem – Wikipedia
      nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbloem
      De spoorbloem (Centranthus ruber) of rode spoorbloem, vroeger wel “Rode valeriaan” genoemd, is een plant uit de kamperfoeliefamilie (Caprifoliaceae).

  6. Wat je ook zou kunnen proberen is zaad van de witte spoorbloem nemen en dat gewoon uitzaaien op de plak waar je ze wilt hebben.
    Heb ik Nederland ook gedaan en dat lukte heel aardig.

  7. Goh, en ik maar denken dat het onkruid is. Ik heb alles bij ons eruit getrokken.
    Dom, dom,dom.

  8. Die Lulu toch, die loopt wat af!

  9. Dan heb je ook geen last van haar!

  10. Daar heb je gelijk in. Want plezier heb je met Lulu!

Geef een reactie

