Picudo rojo, de rode kever vliegt nu massaal.   10 comments


Picudo-Rojoval

Woensdag 9 april 2014.

“O, jullie willen wel eens een Picudo rojo zien, nou dat kan.” Onze vrienden neem ik mee voor een wandeling door de tuin. Helemaal achterin, zover mogelijk van onze palmbomen, staat mijn Picudo Rojo-val. De val bestaat uit een bakje met water waarover een kap is geplaatst met aan de bovenkant een gaatje en een capsule lokstof. Vicente van het tuincentrum vond het maar een slecht idee. Hij heeft misschien gelijk want het trekt uit de verre omgeving kevers naar onze tuin toe.
Toch wilde ik zo´n val hebben, niet dat ik de illusie heb om de kevers ook maar enigszins een slag toebrengen maar om te kijken in welke maanden het nodig is om de palmen te bespuiten.

Picudo-Rojo-macroPicudo-Rojo-larf

Nou, na dik 2 jaar kan ik nu zeggen, altijd. De kevers vliegen in de wintermaanden nauwelijks maar zo gauw er een dag bij is van 20 graden dan vang ik er 1 of 2. Net als bij de boktor legt 1 kever wel 200 eitjes waar de gevreesde larven uitkomen. Afgelopen zaterdag keek ik dus het laatst en vanochtend weer: wat een kevers! In vier dagen tijd drijven er nu 28 kevers in het water. De Picudo Rojo is nog lang niet uitgestorven en vliegt nu massaal, opzoek naar palmen die niet met gif behandeld zijn.

Posted 9 april 2014 by Edwin in Geen categorie

10 responses to “Picudo rojo, de rode kever vliegt nu massaal.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zeer verontrustend … Wat een akelige rot beesten .
    Gr. Grt.
    Rijk en Ria

    Rijk en Ria van Eck
  2. Rakker en Ginger vangen ze..eten ze op..griezel..krakende hap

    • Dat zouden alle honden moeten leren! Ik geloof dat jullie palm het niet gaat redden hè?

      • Het is de palm van de buren die er nooit zijn, maar zeer decoratief was. Ton behandelt hem vanaf ons dakterras maar t blijft behelpen. Volgens mij is -ie inmiddels gemummificeerd 😉 Wist je trouwens dat hetzelfde kever-gif als werkzame stof in dure hondendruppels tegen teken, vlooien enz. zit ?

        • Nee, daar heb ik nooit op gelet. De Picudo Rojo wordt bestreden met neonicotinoïden zoals zijn imidacloprid, thiacloprid, acetamiprid en thiamethoxam Ze blokkeren de overdracht van zenuwimpulsen, waardoor de insecten stoppen met eten, verlamd raken en uiteindelijk sterven. Bij zoogdieren kan het geloof ik weinig kwaad. Dus het zou best kunnen!

  3. Ondanks het spuiten met gif en injecties is onze grootste palm toch doodgegaan. Gisteren zag ik een picudo rojo rondom onze andere palmen vliegen en opeens dood neervallen. Deze palmen waren net gespoten. Het helpt dus hopelijk toch wel.

  4. Ik zie de grote palm die achter de Plaza in de tuin staat (naast de boekenwinkel) in Xalo ook steeds geler worden…. Ik vermoed dat ook die geen lang leven is beschoren…. Die naast mij in de tuin heeft vorig jaar al het loodje gelegd…… Erg jammer want het is toch een verschrikkelijk mooie boom en ik mis hem nog elke dag…. ROT beesten

Geef een reactie

