Boktor en hout in Spanje.   10 comments


Boktor-in-tafel

Maandag 7 april 2014.

Haardhout“Jij hebt toch zo´n spuitbus tegen houtworm en zo…”, vraagt Cokky. Ja, die heb ik maar onze eettafel die nu vier jaar buiten staat is daarmee echt niet meer te redden. Verleden jaar hoorden we al geknaag en vonden we hoopjes zaagsel onder de tafel. Even zoeken en aan de onderkant vinden we flinke gaten van de boktor. De onderkant is ook niet gelakt en de tafel is van een soort loofhout waar boktorren gek op zijn. Met wat gif in de gaten spuiten krijgen we ze stil. Tot een paar dagen geleden. Er zijn meer gaten bijgekomen. Nee, dan helpt bijna niets meer. Hout in Spanje vergt heel veel onderhoud, meer dan in Nederland zelfs. De zon brandt genadeloos in 2 jaar tijd de lak of de verf eraf, het hout scheurt en dan zijn er houtwormen en boktorren dus. Vandaag heb ik de motorzaag in de tafel gezet. Een larve van een boktor kan wel 12 jaar lang in het hout leven en per dag 20 centimeter gang maken. Ik weet hoe erg het hout aangetast kan zijn en toch blijft het mij verbazen. Een paar gaatjes aan de buitenkant en van binnen is het een gatenkaas. Nou ja, ik hou er vijf manden haardhout aan over. Natuurlijk ben ik als ex-boswachter gek op hout, maar na 20 jaar in Spanje zijn we blij dat we bij de verbouwing gekozen hebben voor aluminium, met een eiken print. Daar komt een boktor nooit in.

Tafelblad-en-boktorBoktor

Posted 7 april 2014 by Edwin in Geen categorie

10 responses to “Boktor en hout in Spanje.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit soort berichten lees ik liever niet met onze boomstam balken onder het dak 🙂

  2. o jee…

  3. Ben je nog levende boktorren en houtwormen tegengekomen? En zijn daar beelden van? Je ziet die dingen nooit, alleen hun verwoestende werk.

    • Alleen de larven zoals je op de foto kunt zien. De kevers die zo´n 200 eitjes kunnen leggen heb ik niet gezien. Er zijn nogal wat soorten van. Nee, je ziet ze niet maar je kunt ze wel horen. Ook produceren ze veel zaagsel. Bij jou in de raamkozijnen heb ik ze niet gezien. Wordt wel tijd voor een likje verf, hier en daar.

  4. De buurjongen – Arjan de schilder – is al bezig. Als hij bij zijn ouders klaar is, komt hij bij ons. Daarna de buren daarnaast ;).

  5. Dus een Fins houten log huis in Spanje is niet aan te raden?

    • Heel erg veel onderhoud. Goed in de verf of houden. Vaak vind ik het minder passen in het landschap. Sommige gemeenten zijn dan ook tegen en geven geen vergunning.

Geef een reactie

