Trage tocht over het Kootwijker Zand.   5 comments


Kootwijkerzand

Woensdag 2 april 2014.

Waar is paaltje 11? Nou ja, we keren om, misschien hebben we niet goed opgelet want de Trage Tocht routebeschrijving, die ik van internet heb gehaald klopt uitstekend. De wandeling begint in Kootwijk waar we starten met koffie en een appelpunt.

Terras-KootwijkAbies-grandis

Wat vreemd, duizenden keren ben ik hier als jongen langs gefietst om naar de Bosbouwschool in Apeldoorn te gaan. Nooit gedacht dat ik hier 40 jaar later met een blonde vrouw op het terras zou zitten en in Spanje zou wonen. Irene en ik trekken onze wandelschoenen aan en met de routebeschrijving in de hand gaan we op pad. Om het spannend te houden blijkt dat de printer regelmatig een zin vergeten heeft. Jammer dat we beiden snotverkouden zijn en niets kunnen ruiken. Zelfs als ik een paar naalden van een zilverden trek ruiken we niets, wat mis je dan veel. Zonde om in deze tijd zulke boompjes om te zagen. Rond de kerst is dit waardevol, geurig kerstgroen. Een gemiste kans van Staatsbosbeheer voor wat extra inkomsten, denk ik dan.

Grove-den

De tocht voert ons door bossen die aanzienlijk gegroeid zijn de afgelopen 40 jaar. Over stukken heideveld met een enkele jeneverbes. Langzaam groeit het besef bij ons waarom dit echt een trage tocht is want ze blijven ons ruiterpaden opsturen. De makers van de route vermijden echter hardnekkig het woord ruiterpad: karrenspoor, zandpaadje vinden ze mooier.

Vliegdennen-KootwijkIrene

Uiteindelijk komen we op het Kootwijkerzand, prachtig is het, een uitgestrekte zandvlakte met duinen waarop af en toe een plukje helm doet denken aan de duinen langs de zee. Je merkt het direct, het waait er ietsjes. Best lekker want het is zeker 22 graden. Kinderen in zwembroek graven kuilen alsof de zee niet ver weg is. Nog trager dan over een ruiterpad wandelen we over de zandvlakten.

Wim-HuijsmanPaaltje-11

Precies op tijd om te rusten vinden we een bankje met een mooi uitzicht, het Wim Huijsman bankje. Leuk, ik ken hem goed, nu ook een ex-boswachter net als ik.
Daarna is het niet zo ver meer naar Kootwijk. Een prachtige wandeling van 15 kilometer, onze onoplettendheid maakte de tocht 2 kilometer langer. En paaltje 11, een beetje verscholen achter een tak van een grove den hebben we toch gevonden. Een mooie, zware, trage tocht.

page1image5116.png
De Trage Tocht Kootwijk 2.

Posted 5 april 2014 by Edwin in Geen categorie

5 responses to “Trage tocht over het Kootwijker Zand.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk stukje, Ed. Wat een topdaggie, hè? Ik had er ook graag een blogje over geschreven maar ja….: Het integraal voorstel optimalisatie voetbalaccommodaties 2014 waar ik me momenteel mee bezighoud, is natuurlijk ook niet te versmaden 🙂
    Met een kus uit Katwijk!
    Irene

    • Het was een prachtige dag! Op 2 foto’s na heb ik alleen de foto’s gebruikt die ik zelf met jouw camera heb genomen. Dus er zijn nog mooie foto’s over voor een blogje van jouw hand!
      Dan ga ik nu mijn integraal voorstel optimalisatie racefietsaccomodaties 5 april 2014 gelijk maar tot uitvoering brengen. De zon schijnt en het is 21 graden. Kan mooi in zomerpakje.

      Met een kus uit Spanje!

      Edwin.

  2. Het is heel mooi daar, wij staan ,et enige regelmaat met de tent op die camping van Staatsbosbeheer “Zanderdennen” 2 min door het bos e je bent op de verstuiving.
    Als je dan `s avonds in je slaapzak ligt hoor je de uiltjes oehoe`en, schitterend.

    • Ja, het is daar prachtig. Mijn vader heeft ook bij Staatsbosbeheer gewerkt en kampeerterrein de Harskamperdennen beheert toen Staatsbosbeheer het nog beheerde. Zodoende ken ik het gebied heel goed.

  3. Pingback: Rondje Kootwijk | Prretje's Blog

Geef een reactie

