Gestolen kinderen.   7 comments


Gestolenkinderen

 

Donderdag 3 april 2014 (door Cokky).

Boek gestolen kinderenEindelijk heb ik iemand in het dorp gevonden aan wie ik het durf te vragen: “Zijn hier ook kinderen gestolen?” Hij kijkt me bedroefd aan en vertelt: “Mijn vader was een jaar of twaalf, hij had drie jongere broertjes. Zijn vader, mijn opa dus, overleed plotseling en zijn moeder, mijn oma, was in verwachting. Het was een meisje, een mooi meisje met blond haar en blauwe ogen, in onze familie komen veel blonde mensen voor. Ze waren arm en het meisje werd naar een instelling gebracht, waar de nonnen voor haar zouden zorgen. Een paar maanden later kwam het bericht dat het meisje overleden was. Maar wie weet of dat waar is? Er zijn geen documenten van. Misschien is ze echt dood, misschien heb ik wel een tante, en neven en nichten, ergens in dit land rondlopen, die ik niet ken en die niet weten dat ze hier nog veel familieleden hebben”. Waarschijnlijk zijn er rond de driehonderdduizend kinderen op deze manier verdwenen. De man op de foto, voor de kathedraal van Valencia, zoekt zijn broer, die in juni 1957 geboren is in het Hospitaal Sanjurjo. Die is dus net zo oud als ik.  Pas de laatste tijd is er aandacht voor dit lang verzwegen onderwerp.
Er is een Nederlandstalige roman verschenen over dit onderwerp: “De gestolen kinderen” van de schrijver Gerard de Soto Y Koelemeijer.

Posted 3 april 2014 by Edwin in Geen categorie

7 responses to “Gestolen kinderen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ben het niet hoor, ook al ben ik van juni 1957.

  2. Goed geschreven Cokky. Je had de foto’s toch al een tijdje. Je blijft toch altijd een bibliothecaris, lezen en titelbeschrijven. Kus vanuit Katwijk en tot vanavond!

  3. Prima verwoord Cokky, na het lezen van dit boek, ben ik zeer begaan met het lot van deze mensen…..
    Liefs Ria

  4. Je kunt het je bijna niet voorstellen , maar helaas het is kennelijk wel gebeurd.
    Mijn volgende boek dat ik ga lezen is zeker weten… DIT .
    Gr.Grt.
    Andere Ria . 😃

    Rijk en Ria van Eck
  5. ik vond het een indrukwekkend boek, niet voor te stellen dat het werkelijk is gebeurd.

  6. Ja, Cokky, ondanks dat ik niet alles kon verstaan en begreep, ga ik dit boek ook beslist lezen. Erg indrukwekkend.

  7. Mooi Cokky, niet te geloven hé? Zolang is het nog niet geleden.

Geef een reactie

