Mercat de la Terra, over honing.   8 comments


Dekseltjes

Zaterdag 1 maart 2014.

Als ik keelpijn heb, doet Cokky een schepje honing in mijn thee. Als ik last heb van allergie, doet ze honing in mijn yoghurt met muesli. Geen honing uit de supermarkt, maar honing van een plaatselijke imker die zijn bijenkorven hier dicht bij heeft staan. Honing die vlak bij gewonnen wordt, helpt tegen allergie, heeft ze gelezen. En lekker is het natuurlijk ook. Als we bij het honingwinkeltje plastic potten sinaasappelhoning halen, weet ze het al: die potten gaan naar Nederland, naar mijn ouders. Vandaag stond de biologische markt in het teken van de honing, miel in het Spaans, mel in het Valenciaans. Er waren bijenkasten, allerlei werktuigen, bijen achter glas zodat ze bekeken konden worden en natuurlijk was er van alles te proeven.

AbellaMermelada

Zelf proef ik het verschil niet zo tussen sinaasappelhoning en citroenhoning, ik lust het allebei. Thijmhoning, rozemarijnhoning, allemaal lekker. José Antonio zegt dat ik wel een keer mee mag, honing oogsten. Hij heeft nog wel zo´n pak voor me en dan kan ik foto´s maken en geprikt worden, want dat hoort er nou eenmaal bij, zegt hij. Dat wil ik wel een keer meemaken. Maar vandaag blijf ik op het plein, en na diepgaand vergelijkend onderzoek kan ik meedelen dat de allerlekkerste honing verkocht wordt bij Galan, de slager. Alleen zit het niet in een potje, maar in de worst.

BijenkastenWorst-van-Galan

Posted 1 maart 2014 by Edwin in Geen categorie

8 responses to “Mercat de la Terra, over honing.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een leuk artikel. Leuk hoe het er aan toe gaat in een dorpje in plaats van in Madrid.

  2. Leuk artikel, maar ik vind die foto’s in kleur en geen kleur ronduit bevreemdend .Als ik mijn voorkeur mag uitspreken zie ik ze liever in kleur of in zwart wit.
    Maar ik geniet wel van jullie blog hoor!

  3. Simone vond het wel een leuke foto. Experiment geslaagd.

  4. Over bijen gesproken: in onze tuin in Denia vliegen momenteel bijen (denken we) rond, in en uit een stronk. Hebben jullie enig idee of ze daar blijven? We vrezen overlast voor de huurders die deze zomer ons huis gaan gebruiken.

    • Dat zou heel goed mogelijk zijn. Bijen veroorzaken normaal geen overlast. Ze halen nectar van bloemen. Je moet alleen niet op die stronk gaan zitten. Wespen veroorzaken vaak wel overlast.

  5. Dank voor je reactie.

Geef een reactie

