Een Santos fiets.   9 comments


Santos-kleuren

Donderdag 27 februari 2014.

“Dus er is echt een fietsenfabriek in Nederland die Santos heet”, Pepe Santos de eigenaar van de ferreteria in het dorp vindt het maar bijzonder. “Santos is toch geen Nederlandse naam”, gaat hij achterdochtig verder. Nee, Santos is geen Nederlandse naam, als ik in de fabriek ben zal ik het vragen, beloof ik hem.
Onze Giant reisfietsen worden nu 14 jaar, tijd om één nieuwe te kopen. Nee, voor Cokky hoeft het niet meer. Na maanden achter mij aan te hebben gefietst in Chili en Zuid Afrika gaat ze liever met de auto op vakantie. Ik fiets graag, het liefst met een tentje achterop. Afgelopen augustus ging ik voor het eerst van mijn leven alleen op fietsvakantie, ik dacht dat het zou tegenvallen maar het was een succes. Cokky reageerde wat verbolgen toen ik haar voorrekende dat ik drie weken weg wilde. “Dan kan je net zo goed naar Nederland fietsen”. Het werden dus maar 11 dagen maar haar woorden bleven heel die fietsvakantie door mijn hoofd spoken.

Travelmaster-2.9
Dit wordt mijn nieuwe vakantiefiets.

Bij terugkomst had ik een goed idee: Nederland is hét land om een reisfiets te kopen dus als ik nu bij Santos in Sassenheim een nieuwe fiets bestel dan fiets ik van Nederland naar Spanje. En die vakantiefiets heb ik tijdens mijn verblijf in Nederland dus besteld.

Santos-fabriek-SassenheimFrame-Dick

En er worden door Santos eind april toch twee fietsen afgeleverd. Nee, niet voor Cokky maar mijn in Nederland werkende vriend Dick fietst met mij mee naar Spanje. Om als we in Xaló zijn aangekomen heel trots onze Santos fietsen aan Pepe Santos te laten zien. Het zijn super mooie fietsen, het nieuwste model, zoiets hebben de Spanjaarden nog nooit gezien. De vakantiefietsen hebben grote 29 inch wielen, alle versnellingen in een naaf en geen ketting maar een riemaandrijving. Een ding ben ik echter bij het bestellen vergeten, ik weet nog steeds niet waarom de fabriek Santos heet.

Santos-Sassenheim
Santos fietsenfabriek in Sassenheim.

Posted 27 februari 2014 by Edwin in Geen categorie

9 responses to “Een Santos fiets.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat is echt een bloedmooie fiets Edwin! Wij hebben het vorig jaar in Apeldoorn (fietszaak van Koga-(Miyata)) voor het eerst gezien.
    Het scheen een succesvolle zakenvrouw geweest te zijn die een fiets wilde laten ontwerpen dat niet die gecompliceerde versnellingen heeft zoals dat met racefietsen het geval is, maar wel de zelfde hoeveelheid gangen.;Een fiets waarvan de ketting niet steeds na elke rit door de modder of stof schoongemaakt hoeft te worden; een fiets dat licht trapt; een fiets dat snel is en een fiets die bijna niet kapot te krijgen is (ketting vervangen enz). En zo werd de Santos ontworpen en nu na jaren uitgewerkt tot een soort super alles-in-een fiets, zegmaar een Rolls-Royes.
    Wel een pittige prijs maar misschien toch iets voor Cokky?

    Derk en Margreet
  2. Jullie zijn welkom voor een tussenstop in de Herberg in de Bourgogne.

    • Leuk Paul, maar we zijn van plan om meer een westelijke route (camino de Santigo) aan te houden. Misschien als ik ooit alleen nog eens naar Nederland fiets en dan meer tijd heb. Bedankt voor het aanbod!

      • Geweldige keuze. Ik ga die route ook rijden, met een Santos. Briljante fietsen! Wanneer vertrekken jullie? En hoe maak je de doorsteek naar Jalon?

        • We vertrekken begin mei. Eerst volgen we de route naar Santiago de Compostela over Col de Somport richting Burgos en daar slaan we af en volgen Camino del Cid richting Valencia. We rekenen met op 100 km per dag. Dus 23 dagen. We hebben een maand dus ook wat speling.

  3. Het is misschien wel leuk om ’s de ervaringen van een andere fietser richting Spanje te lezen. Ik volg de man al jaren en hij kan kostelijk schrijven: http://www.henkopweg.nl

Geef een reactie

