Duinwandeling in Nederland.   14 comments


Zeereep-Katwijk

Zaterdagochtend 22 februari 2014.

Spanje is prachtig maar de duinen in Nederland zijn uniek, ik besef dat nu nog meer dan vroeger. Twee keer maak ik tijdens mijn verblijf in Nederland een prachtige duinwandeling. Als je in Katwijk woont ben je aan de duinen gewend maar dit landschap is vreselijk zeldzaam. Bijna nergens ter wereld zijn zulke mooie en brede duinen te vinden. Waard dus om ze te beschermen en nee, er mag geen stukje meer vanaf geknabbeld worden. Dat is in het verleden al veel te vaak gebeurd.

Coepelduynen-duinvalleiDick-van-der-Plas

duinwaterbelanimatieZeker 15 jaar ben ik niet in de Coeplduynen bij Katwijk geweest. Zo rond 1995 toen ik bij Staatsbosbeheer werkte, herstelden we opnieuw een vochtige duinvallei door het struikgewas en de bovenste laag grond weg te halen. Nu ben ik zwaar benieuwd hoe deze vallei erbij ligt.
Samen met Dick struinen we erheen. Vanaf een hoge duintop kijken we naar een prachtig meertje. “Wat veel water”, zeg ik. Het heeft flink geregend de afgelopen winter en de waterstand staat nu op zijn hoogst. In de zomer verandert het meertje in een veld met bloeiende planten waaronder de parnassia en het duizendguldenkruid.

Nu we het toch over het regenwater in de duinen hebben vraagt Dick mij of het mogelijk is dat door kustversterking de grondwaterstand in plaatsen zoals Noordwijk en Katwijk kan stijgen. Natuurlijk kan dat, het lijkt mij zelfs logisch. Toevallig vloog ik op de heenweg naar Nederland over de duinen bij Monster en zag dat daar een enorm stuk strand en duin was opgespoten om zo de kustafslag te compenseren. Ook voor Katwijk wordt nu een nieuw duin opgespoten. In het zand teken ik hoe het zoete water in de duinen zich ophoopt. Zoet water is lichter dan zout water en drijft als het ware op het zoute zeewater. Ga je de duinen breder maken lijkt het mij logisch dat de grondwaterstand hoger komt.

Duinen-bij-Monster
“Solleveld”, de duinen bij Monster.

Coepelduynen-Katwijk

Irene-van-der-PlasZondagochtend 23 februari 2014.

Het is het prachtig wandelweer, deze keer loopt vriendin Irene met mij mee. Met een stevige zuidenwind in de rug lopen we over het strand van Katwijk naar Noordwijk naar in een trendy strandtent. De vier koppen cappucinno betaal ik, vijf euro vind ik normaal volgens Spaanse begrippen maar volgens Irene hebben we er twee gratis gekregen. Vallen de kosten toch nog mee in Nederland. Dwars door de duinen lopen we terug.

Vroeger was men doodsbang voor stuivende duinen maar al 25 jaar mogen de duinen weer stuiven. Waar vind je nu zoiets? Konijnen graven een flink hol, de wind krijgt er vat op, er ontstaat een enorme stuifkuil. En dan ineens wordt die enorme kuil niet meer dieper. De grond wordt te vochtig door het grondwater of de kuil is zo diep geworden dat het onderin windstil is. Zo ontstaat er een prachtige afwisseling met blanke duintoppen, donkere duinroosvlaktes en vochtige duinvalleien. Spanje heeft bijna alles, alleen zulke fraaie duinen zoals in Nederland zijn er niet. Gelukkig is de bescherming van de duinen in Nederland goed geregeld en dat is een prettig gevoel, ook als je in Spanje woont.

Duinsterretjesmos Strand-Noordwijk
Duinsterretjesmos bij een stuivend duin en een trendy strandtent bij Noordwijk.

twitterDick

 

Dick60sec

Posted 25 februari 2014 by Edwin in Geen categorie

14 responses to “Duinwandeling in Nederland.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi ! En heel interessant. Prachtig om te lezen.
    Rijk en Ria.

    Rijk en Ria van Eck
  2. Dat is de beroemde zandmotor tussen Ter Heijde en Kijkduin. Een opgespoten schiereiland van 128 hectare. Het moet Nederland tegen de zeespiegelstijging beschermen. Er zijn, zoals altijd, voor- en tegenstanders van. Prachtige foto heb je er van gemaakt.

  3. Mooi Ed! Het is een voorrecht om met zo’n bevlogen mens op stap te mogen zijn.

  4. Waar de blanke top der duinen Schittert in de zonnegloed En de Noordzee vriendelijk bruisend Neêrlands smalle kust begroet Juich ik aan het vlakke strand: (bis) ‘k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)

  5. ik heb vorig jaar ook de duinen bij Katwijk ontdekt door onze Drentsche Patrijshonden, wij hadden een pup verkocht aan mensen die vlakbij de vuurtoren wonen en er was ook een vriendin in Katwijk die voor het jachthondenforum een wandeling in de duinen en strand organiseerde. We hebben toen het stamboom brengen en de wandeling gecombineerd en een fantastische dag beleefd onder gelijkgestemden. En inderdaad, de duinen zijn daar uniek en zeer waardevol.

    • Die wandeling met jachthonden wordt al heel lang georganiseerd, ik kan mij nog goed herinneren dat ik daarvoor rond 1985 al een vergunning voor maakte. Vanaf 15 maart moeten de honden weer aan de lijn in grote gedeelte van de duinen.

  6. Kon Rottum(eroog -en plaat) ook maar zo beschermd blijven …….

  7. Nu kan je Dicks Dagblad ook lezen zie ik. (Digitaal)

Geef een reactie

