Biologische markt.   10 comments


XaloPanorama-001

Zaterdag 1 februari 2014.

Ik was bang dat het een beetje saai zou zijn, na aansprekende onderwerpen als wijn, olijfolie en dieren: duurzaam bouwen, is het thema deze maand. Er zijn lezingen gehouden in het gemeentehuis en op zaterdagochtend worden demonstraties gegeven van bouwen met natuurlijke materialen uit de omgeving of met gerecyclede materialen zoals autobanden en plastic flessen.

Ecologisch-bouwenBouwen-petflessen

Maar het is druk en er is veel te doen en te zien. De gemeente heeft, in samenwerking met Luis, de milieuvriendelijke architect uit Orba en studenten van de technische universiteit van Valencia een interessant programma opgesteld. Er is een kleine demonstratie bouwen met strobalen, er worden houten pallets aan elkaar geschroefd tot er een huisje ontstaat en kinderen zijn druk bezig met het zeven van grond. Daarna vullen ze plastic flessen en die worden met leem aan elkaar geplakt tot een muur, die overdag warmte opslaat en dat gedurende de nacht weer afstaat.

Xalo-plein-markt

“Dit gaat over de toekomst, daarom doen we het met de kinderen”, licht de jonge vrouw toe die de leiding heeft over het vullen van de flessen. Ook de gewone kramen zijn er, met groente, jam en wijn.

Xalo-wijnXalo-ecologisch-bouwen

Vicente van onze fotoclub in oprichting heeft zijn camera niet bij zich, en heeft er spijt van, er is meer te zien dan hij dacht. Eerst heb ik nog even een rondje gefietst en daarna begin ik de ochtend met koffie met Nederlandse vrienden, neem tussendoor een biertje met een andere vriendin en besluit de ochtend met een vergadering van de gastronomische fotoclub in oprichting. “Wat doen we met de naam? Laten we dat gastronomische maar vallen? Of zullen we het fotogedeelte maar laten zitten?”

Voorzitter-Sylvia

En Sylvia wijzen we aan als voorzitter, o ja en er moet een website komen. Als de borden met gehaktballen, inktvis en gebakken lever leeg zijn, is de vergadering afgelopen. Toch maar, “Fotoclub Gourmet” dan? We gaan naar huis, om te eten.

Posted 1 februari 2014 by Edwin in Geen categorie

10 responses to “Biologische markt.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit is leuker dan de wekelijkse rasto . Goed en duidelijk verslag mooie foto’s.
    Fijne zondag ! Liefs van ons beiden.

  2. Waar een ( betrekkelijk ) klein dorp groot in kan zijn.
    Jalón …altijd iets ( bijzonders ) te doen.
    Gr.Grt.
    RenR

    Rijk en Ria van Eck
  3. Leuk hè R en R niet zoals Herman Finckers vertelt:”het licht wordt rood het licht wordt groen in Almelo is altijd wat te doen” . Jalon is dan toch heel anders daar is echt wat te doen .

  4. Ja, leuk. Ben altijd een beetje jaloers als ik er niet bij kan zijn.
    Leuke hoed trouwens. Kan ik ook nog lid worden? Niet voor de foto’s, maar gourmet staat mij wel aan.

    • Maat 58, een beetje te groot voor Sylvia maar precies mijn maat. Ik voelde mij weer even boswachter toen ik hem opzette. We gaan nog statuten maken en daarin komt dat je in het bezit moet zijn van een spiegelreflexcamera, dus…..

  5. Maat 58 is ook mijn maat. Je weet het Edwin – met een pet gaat het maar net, maar met een hoed zit je goed.
    Welicht pak ik mijn oude hobby weer op en koop ook zo’n spiegelreflexcamera. Al is het alleen maar voor de gourmet.

Geef een reactie

