Een paar wolkjes.   3 comments


Zonsopkomst-om-8uur3

Woensdagochtend 8.03 uur, 8 januari 2014.

Precies op het koudste moment loop ik buiten. Het weerstation geeft heel even 0 graden aan, een paar wolkjes aan de blauwe hemel zorgen voor een mooie zonsopkomst. Het is windstil, net als gisteren toen de zon 7,5 uur lang op ons huis scheen en de temperatuur opliep tot 19,3 graden.
Agenda: natuurlijk een stukje fietsen en daarna de palmen inspuiten tegen de Picudo Rojo. Ik had gehoopt dat de kevers nu niet zouden vliegen maar de afgelopen 2 dagen zaten er 3 in de val.

Posted 8 januari 2014 by Edwin in Geen categorie

3 responses to “Een paar wolkjes.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Edwin, die Picudo Rojos blijven maar komen! Bij ons is er net een palmboom (Canariensis) overleden ondanks dat ik al 2 jaar per 4 weken 10 liter met een middel tegen die kevers spuit. Heel jammer want het was een echte eye catcher!
    Welk middel gebruik jij om te spuiten en gebruik je ook andere bestrijdingsmiddelen tegen de kever? Ik heb gehoord dat het beter is om verschillende bestrijdingsmiddelen te gebruiken (bijvoorbeeld eerst het ene een maand lang en dan het andere een maand lang. Dus niet mixen!).

    Derk en Margreet
    • Ik heb tot nu toe Actara gebruikt voor onze palmen en voor de palmen van Engelsen. Nu dus 2 jaar lang en de palmen zijn in uitstekende conditie. Bij de buren die niets deden zijn alle palmen dood. Het schijnt beter te zijn om te wisselen van middel. Ik heb nu een fles met ander spul. Ben de naam vergeten en heb nu geen zin om naar de schuur te gaan. Maar de tuincentra verkopen het ook. Wat raar dat jullie palm toch aangetast werd. Misschien zaten ze er al in toen je begon? En het kan dus ook dat ze resistent tegen hetzelfde middel worden, heb ik ergens gelezen. Maar inderdaad, de kevers vliegen nu weer, met dit mooie weer!

    • Beste Derk en Margreet,

      Ik kom net bij Engelsen vandaan waar ik al 2 jaar de palmen bespuit en ook daar is toch een palm aangetast! Ik baal vreselijk, het lijkt echt onstuitbaar. Nu heb ik dus wel een ander product gebruikt. Morgen ga ik 2 pijpjes in die palm boren waarmee je bestrijdingsmiddel tot in het hart van de palm krijgt. Het gaat met de sapstroom omhoog en de larven gaan dood. Hopelijk kan ik hem redden. Maar wat een hopeloze strijd.

Geef een reactie

