Ons stroomverbruik.   29 comments


Woensdag 25 december 2013.

Barbas-ECO-houtkachel“Kijk, hier heb ik een extra schakelaartje tussen gezet. Nu kan de satelliettuner echt helemaal uit, anders blijft hij stroom verbruiken”, zegt mijn Nederlandse vriend. Op de schuur heeft hij 12 zonnepanelen laten installeren en die leveren zelfs in Nederland wel 3000 kWh per jaar op. Dat is mooi want zijn hele stroomverbruik is 4000 kWh.
Zo gauw ik met energiebewuste Nederlanders te maken krijg willen ze ons in Spanje ook aan de zonnepanelen hebben. Dat is natuurlijk logisch met zoveel zon, het is de toekomst maar dan komt ons stroomverbruik ter sprake. Met schaamte moet ik bekennen dat wij 14.000 kWh per jaar verbruiken. Probeer voor dat verbruik maar eens zonnepanelen te kopen. Geschrokken kijken ze mij dan aan en moet ik uitleggen dat wij niets anders hebben dan stroom en een zonnecollector voor warm water. De vloer wordt via stroom en een warmtepomp in de winter warm gehouden en zomers kunnen we het hele huis koelen. De vloerverwarming zorgt voor een basiswarmte en verder verstoken we nog 4 kuub hout om het behaaglijk warm te hebben. Toch blijf ik mij verwonderen over ons stroomverbruik totdat ik op internet vind dat 1 kuub aardgas 10,3 kWh oplevert. Als een gezin dan 2300 kuub aardgas verbruikt, is dat omgerekend zo’n 24.000 KWh aan stroom. Opgelucht haal ik adem, want samen met het stroomverbruik verbruikt mijn vriend in Nederland precies het dubbele, zo’n 28.000 kWh per jaar. En ach, natuurlijk helpt dat extra schakelaartje om stroom te besparen.

Posted 25 december 2013 by Edwin in Geen categorie

29 responses to “Ons stroomverbruik.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik denk dat jullie weerstation niet meer opstart met dat schakelaartje.
    Hij is blijven hangen op 24/12

    Enne 4m³ hout is ook nog eens 14.000kWh 🙂

    Ik hoop met 5510kWh aan pellets en 5000kWh aan stroom toe te komen.

    • Ja, dat van die 4 kuub hout erbij klopt. Ik vergat erbij te vertellen dat mijn In Nederland wonende vriend ook nog hout verstookt. Ik reken meestal met 500 kilo hout per kuub dus 2000 kilo dus een dikke 8000 kWh. Het ging er mij meer om dat er in Nederland altijd heel erg op het stroomverbruik wordt gelet en vergeten wordt dat dat maar 25% is van het energieverbruik. En dat ze over goedkoop aardgas kunnen beschikken. Omgerekend 7 cent per KWh.

      • Weerstation werkt weer, stevig briesje trouwens hier rond de berg.
        Om 19:45 12° en nu een half uur later 13,4°
        Bij jullie ook zo’n vreemde stijging zie ik??

        • Ja, ik heb de laptop opnieuw een herstart gegeven en toen deed hij het weer. Bedankt voor de waarschuwing! Gisteren hier ook een rare stijging tegen middernacht 18,2 graden. Komt door de wind die warme lucht aanvoert.

  2. Deze vergelijking gaat volgens mij wel mank. In Noorwegen gebruiken ze nog veel meer en in Zambia hoeven ze helemaal niet te verwarmen… Dus vergelijking NL en ES gaat altijd mank: je weet pas of je veel gebruikt door te vergelijken met mensen in Spanje, denk ik. En zonnepanelen in Spanje zouden half Europa van energie kunnen voorzien. Dat moeten ze nog even bedenken, dan zijn we straks toch nog heel blij met dat land in de EU, en ondersteunen ze van harte 🙂

  3. Verbruik hier 10.250kwh inc zwembadpomp, volgend jaar hoop ik 2.300kwh lager uit te komen ivb met aanschaf intelligente zwembadpomp.
    Dit door de instellingen van de WP te tweaken en gebruik te maken van Lage temperatuur radiatoren (LTV+fans) waar geen vloerverwarming is.

    Dit is zo’n maatregel waarom je zo weinig zonnepanelen in spanje ziet, het is mij alleen niet helemaal duidelijk hoe het allemaal in elkaar zit tot die tijd geen panelen.
    http://www.express.be/sectors/nl/energy/spanje-belast-het-bezit-van-zonnepanelen/194451.htm

  4. Goeie relativerende blog, Edwin. Interessant om dat zo met elkaar te vergelijken.

  5. Met verbazing heb ik naar het verbruik gekeken. Ik woon in zuid Spanje (Algarrobo) en verbruik alleen elektra in huis. Keuken apparatuur, vloerverwarming, Airco, verwarmd zwembad en een verbruik van 3500 Kwh op jaarbasis. Moet ik wel zeggen dat ik 6 zonnecollectoren in de tuin heb staan die ik dit jaar heb laten renoveren. Waarschijnnlijk dat het verbruik volgend jaar nog lager komt te liggen. Moeten we even afwachten.

  6. Met een verbruik van 3500kWh moet er toch iets niet in orde zijn met je meter mijn inziens.
    Alleen je zwembad pomp gebruikt dat al bijna.

  7. Hallo Jan, ik heb even op de pomp gekeken en geeft dat deze een verbruik heeft van 0,8 kwh. Nu draait bij mij de pomp allen op de restwarmte van de collectoren, betekent dat deze zomers ongeveer 1 uur per dag draait. Zou neerkomen op een jaar van ongeveer 365 Kwh (pomp draait niet in de wintermaanden).

  8. Ik vind 14000 kWh ook gigantisch veel. Ik gebruik minder dan 4000 kWh (inclusief onverwarmd zwembad) en daarbij misschien nog zo’n 300 kg propaan, voor een vrijstaand huis. Dat vind ik eigenlijk al erg fors.
    Nu voor het eerst in een appartement in Nederland en het energieverbruik stelt daar verrassend weinig voor. Ongeveer 35 kWh en 20 m2 gas per week. We gaan voor de warmte in het vervolg naar Nederland…

  9. Het is naast het verbruik in kWh ook wel interessant naar de verdeling te kijken aangezien een kWh stroom zo’n 3x duurder is dan een kWh gas, dat weer 3x duurder is dan een kWh brandhout. Ons beider energieverbruik (incl. die 4 m3 brandhout van je) ligt grosso modo op 20.000 kWh per jaar. Bij ons is daarvan 3500 kWh stroom ( de rest is gas CV/warm water en houtkachel). Bij jou 14000 kWh stroom. Onze totale energierekening komt gemiddeld uit op € 1600 p/jr. Ik vermoed dat jij een stuk meer kwijt bent?

    • Omdat wij erg veel gebruik maken van het laagtarief vallen de stroomkosten mee. Het laagtarief dat redelijk overeenkomt met de Nederlandse aardgasprijs is er van 22.00 uur tot 12.00 uur de volgende dag. Voor de vloerverwarming is dat perfect. Wij geven 2160 euro uit per jaar. Dus 180 per maand. Het hout heb ik altijd “gratis”.

  10. 300 kg propaan komt overeen met 4200 kWh dat maakt samen toch al 8200 Kwh. En toevallig een keertje in december extra gasflessen wisselen levert gelijk heel andere getallen op.

    Ik denk dat je je vergist voor het appartement, of je bedoelt het verbruik alleen in de winter? In het appartement verbruik je 20 m3 aardgas en dat is dus 206 KWh plus stroom 35 kWh is 241 kWh per week? Laten we hopen dat je dat alleen in de wintermaanden verbruikt want 241 maal 52……

  11. “Toch blijf ik mij verwonderen over ons stroomverbruik totdat ik op internet vind dat 1 kuub aardgas 10,3 kWh oplevert.”

    Je vergeet wel even dat jouw 1kwh stroom +/-3a4kwh warmte/kou oplevert.
    In dat kader is je verbruik toch wel zeer fors.
    Misschien toch een slecht geïsoleerd huis/vloer of het koude plekje in de vallei 😉

  12. Tja, en dan heb je bij gas ook een hoogrendementsketel………

  13. Hoogrendementsketel geeft iets van 94% rendement een warmtepomp 300a400%

    • Tja, dan redt onze warmtepomp het misschien niet echt? We stoken ook nog hout. Het huis is geïsoleerd, de vloer ook en zo koud is het hier nu ook weer niet. Maar ik heb geen idee hoeveel stroom we gebruiken voor de verwarming en hoeveel voor de rest. Nou ja, 2200 euro per jaar in totaal dus.

  14. Nou Edwin, weinig blogs roepen zoveel reacties op 🙂
    Die vriend van je is best verstandig! Ik heb nl. ook een zogenaamde ‘stand by killer’ op mij satelietontvanger en dat scheelt, bij 19 uur per dag op stand by, 74 kWh per jaar. Absoluut gezien niet heel veel, maar als je een stuk of 5 apparaten uitzet scheelt het zeker 10% stroomverbruik per jaar als je verwarmt op gas. En omdat wij ook zonnepanelen hebben scheelt het in procenten zelfs veel meer op de rekening. Wij betalen nu nog maar 77 euro per jaar aan elektriciteit. Het uitzetten van niet gebruikte apparaten levert energie van 1,5 zonnepaneel 🙂
    Gas was dit jaar (lang koud voorjaar) 2.500 m3 waarvoor we 1.640 euro betaalden. Bij elkaar zijn we dus ruim 1.700 euro kwijt aan energiekosten. Dat is dus 500 euro minder dan jullie in Spanje met dat mooie klimaat en lage tarieven, maar wel met kosten voor airco en zwemwater natuurlijk.
    O, ja, wij gebruiken ook hout, dat zal een kuub of 5 per jaar zijn? (een kruiwagen per week, 26 weken lang).
    Voor een vrijstaande boerderij in dit kouwe kikkerlandje al met al heel netjes, toch?

    • Tja, dat is toch 25.750 kWh alleen al aan gas. En aardgas is in Nederland nog altijd spotgoedkoop. Dat wordt wel eens vergeten, zelfs goedkoper dan hier het lage nachttarief voor stroom. Zover ik kan bekijken zou het aardgas zeker het dubbele moeten gaan kosten om met andere energiebronnen in verhouding te komen. Wat ik bedoel te zeggen is dat de grootste energiewinst te behalen is door de beperking van aardgas gebruik en niet zozeer op stroomverbruik omdat eigenlijk maar marginaal is. Door het goedkope aardgas is er in Nederland natuurlijk weinig belangstelling om alternatieven te onderzoeken. Tot het aardgas op is natuurlijk.

Geef een reactie

