Bodegas Francisco Gomez.   13 comments


Francisco-Gomez

Vrijdag 20 december 2013.

Francisco-Gomez-BodegaKerststukjes maken ligt de meeste mannen niet zo. Dus voegen we ons vandaag niet bij de vrouwen maar rijd ik mee met Henk en Cor. Zo´n 150 kilometer zuidelijker tussen Villena en Pinoso ligt de bodega van Francisco Gomez. Samen met Cokky ben ik er vorig jaar al geweest maar nu hebben we een afspraak voor een uitgebreide rondleiding. Henk is een echte wijnkenner en ik ben benieuwd wat hij van deze wijnen vindt.
De bodega is van Francisco Gomez die enorm veel geld heeft verdiend aan de bouwexplosie eind vorige eeuw. De bouw werd afgerond in 2000 en de eerste wijn kwam in 2004 op de markt. De gebouwen zijn opgetrokken uit oude materialen die vrijkwamen door een dorpje te slopen dat onderwater kwam te staan door de aanleg van een stuwmeer. Er is voor miljoenen euro´s geïnvesteerd, nergens is op bezuinigend en ik ken nergens ter wereld een bodega van deze klasse. Ook niet in Zuid Afrika of Frankrijk. Er is zelfs een grot aangelegd met daarin een flinke kapel, nog nooit gebruikt maar in de toekomst is het de bedoeling dat hier getrouwd kan worden. Ook het restaurant moet nog geopend worden, men hoopt volgend jaar. De bodega produceert nu 1 miljoen liter wijn en ook olijfolie. In de kelders kun je lid worden van de nissenclub. Het eerste jaar betaal je 2500 euro en daarvoor krijg je een nis met een traliedeurtje ervoor met 200 tot 300 flessen wijn. Met vrienden kan je dan in een bijzondere ambiance daar de wijnen drinken en een hapje eten.

Francisco-Gomez-kapelFruto-Noble-rijpen-op-fles

Op de bodega en landgoed werken zo´n 40 mensen. Alle druiven worden ´s nachts geoogst om het gistingsproces zo goed mogelijk in de hand te houden. Alle teelt is biologisch, ook is er is begonnen om nog een stapje verder te gaan naar biologisch-dynamisch. En hoe smaakt de wijn? Henk is enthousiast, hij vindt de wijnen echt fantastisch, beter nog dan die van Enrique Mendoza.

De-wijnen-Francisco-GomezDe-nissen-met-wijn

Stuk voor stuk topwijnen van grote klasse. Dat vind ik ook maar de meeste indruk maakt op mij dit superschone, mooie bedrijf. Overal wordt zoveel zorg aan besteed dat het logisch is dat hier de beste wijnen van Spanje worden gemaakt.

Posted 20 december 2013 by Edwin in Geen categorie

13 responses to “Bodegas Francisco Gomez.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zag er in eerste instantie een beetje tegenop om zo’n eind te rijden, om zoals Henk zei wijn te gaan kopen! Want nog geen 5 minuten hier vandaan kan dat ook ! Maaar het was meer dan de moeite waard, wat een prachtige bodega en wat een leuke en gezellige dag heb ik gehad. De kaakjes zitten net een beetje bij te komen van het lachen…..

  2. Het mooiste vind ik dat er 40 mensen een goede baan hebben in een land met zoveel werkelozen. Straks nog meer als het restaurant open is.
    Liefs van Henk en Riet.

  3. En, een originele wijnfles opener ( sommelier ), een moderne vacuvin en een kalender 2014.
    Inderdaad een prachtige bodega, fantastische wijnen met gemiddelde prijzen en een enorm chique proeflokaal.

  4. Ik zal eens moeten langs gaan, zo te horen…. ( lekkerste wijnen van Spanje…ik ben benieuwd

    wanneer opent het restaurant, en kunnen we ergens overnachten ?

    Heeft er iemand een goed adresje in de buurt van de bodega ?

    Is de uitleg van de gids alléén in het Spaans ?

  5. Hoi Edwin, in maart komt mijn maat Henk mee voor een trainingsweek vanuit Calpe. Het heeft me heel wat jaren gekost om hem zover te krijgen want het is een echte francofiel (en wijnliefhebber). Maar met de informatie van deze bodega ga ik hem vast en zeker blij maken. Zo zie je maar altijd weer leuk en interessant om jullie blog te volgen. Groet van Martin

    • Leuk! Voor deze kwaliteit wijn betaal je in Frankrijk het dubbele. En natuurlijk is deze omgeving fantastisch om lekker te trainen. Hopelijk zit het weer mee en wordt het succes.
      Groet,

      Edwin.

  6. De link naar http://www.rutadelvinodealicante.es moet zijn http://www.rutadelvinodealicante.com/
    De .es linkt werkt in Nederland in ieder geval niet.
    Groet William

    William v. d. Bliek
  7. Whow ….. Omfietswijn(en)…..

Geef een reactie

