Wilde zwijnenworst.   2 comments


Mercat-Xalo

Zaterdag 7 december 2013.

Everzwijnen en bier, Obelix zou het naar zijn zin hebben in Vall de Pop. Bijna iedere nacht struinen er wel 5 wilde zwijnen door onze tuin en in de bergen rond de vallei wemelt het ervan. Het jachtseizoen is open en er worden heel wat wilde zwijnen afgeschoten. Veel restaurants hebben dan ook “Jabali” op de menukaart staan. Voor het eerst dit jaar verkoopt slagerij Galan ook heerlijke wilde zwijnenworst met walnoten en peper er doorheen. In de koffer van Cokky zat vanmorgen drie kilo gedroogde worst. Iedereen in Nederland vindt het lekker en het is gemakkelijk mee te nemen. Xaló is het dorp waar al sinds 1610 worst wordt gemaakt.

Wild-zwijnWild-zwijn-Spanje

Een auto met een aanhangertje trekt de aandacht, jagers die uit de bergen terugkomen. De buit is een “keiler” een enorm mannetjes wild zwijn, altijd indrukwekkend met die vlijmscherpe slagtanden. Een diersoort dat sinds de oertijd nauwelijks veranderd is. Volgens Pepe die ook regelmatig wilde zwijnen schiet is het vlees niet echt gratis. Eerst moet een dierenarts het zwijn keuren en dan moet hij het enorme dier nog verwerken en dat kost best veel tijd.

Op-het-pleinWorst-maken

Iedere eerste zaterdag van de maand wordt er in Xaló de “Mercat de la Terra” georganiseerd, een biologische markt, en deze keer wordt er worst gemaakt. Ik ben niet van markten maar voor deze markt maak ik altijd een uitzondering. Ik zoek een plek in de warme zon, koop een heerlijk biertje uit Alcoy en met een broodje worst erbij heb ik voorlopig geen honger meer. Zo red ik mij best zonder Cokky.

Posted 7 december 2013 by Edwin in Geen categorie

2 responses to “Wilde zwijnenworst.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtige foto’s weer. En niks zielig voor de zwijn, er zijn er toch genoeg. Inmiddels heb ik de heerlijke worst in mijn bezit.
    Dat wordt genieten, want ik denk dat Simone dit niet lust.

Geef een reactie

